Je bekijkt nu De Algar watervallen (Les Fonts de L’Algar)

De Algar watervallen (Les Fonts de L’Algar)

De Algar watervallen

Het plan was om eerst te gaan zwemmen in de natuurlijk zwembassins van Les Fonts de L’Algar en daarna een bezoek te brengen aan Guadalest. We vertrokken ’s morgens om 9u00 vanaf onze vakantievilla in Jávea en arriveerden aan de Algar watervallen rond 10u00. Ik had ergens gelezen dat het er tegen de middag erg druk kan worden en we wilden niet aankomen op het drukste moment van de dag. De dag ervoor was het stralend weer, maar die dag was het redelijk bewolkt. Met het koude water in gedachten had ik mijn twijfels.

Algar watervallen

Het water van de rivier bleek ijskoud te zijn en dan is er volle zon nodig om mij het water in te krijgen. Persoonlijk heb ik liever een iets warmere watertemperatuur om te zwemmen, zoals in de warme zee bij Jávea of Moraira. Zoals altijd gebruikte ik de gratis GPS App “Here WeGo”, maar deze keer stuurde ze ons een verkaveling in om er niet meer uit te geraken. Dus de 4G aangezet en met Google Maps zijn we vlot naar Les Font de L’Algar gereden.

Parkeren

De eerste parking op de rechterkant is gratis en ligt eigenlijk niet zo heel ver van de ingang, maar als je je lunchpakket en een aantal zwemzakken meehebt, dan zou ik je aanraden dichter op een betalende parking te parkeren. De prijs om te parkeren is overal 5 euro en de kortingsbon dat je erbij krijgt kan je gebruiken in het bijhorende restaurant en/of zwembad. Adres: Parking Center Fonts de l’Algar, 03510 Callosa d’en Sarrià, Alicante, Spanje. Het vreemde is toch dat die restaurants allemaal een zwembad hebben. Dat zegt genoeg over hoe koud het water van de rivier is.

Parking Les Fonts de L'Algar

Openingsuren

Alle dagen van 9.00 am tot 8.00 pm (20u00 zomer)

Van 15 Juni tot 15 september zijn dieren niet toegelaten. De prijzen variëren van 5 euro voor volwassen, 4 euro voor 65+ en 2 euro voor kinderen tussen 4 en 10 jaar.

De openingsuren van de Algar watervallen variëren naargelang de periode.

Ingang Algar Watervallen

We zijn helemaal doorgereden naar de dichtstbijzijnde parking en er waren daar nog een 5-tal parkeerplaatsen over. Het begon dus al druk te worden. We volgden de mensenstroom mee naar de ingang. Daar werd ons verteld dat we onze plooistoeltjes niet mee naar binnen mochten nemen, maar dat we ze mochten achterlaten aan de ingang. Meestal mijden we drukke plekken zoals deze, maar ik wilde de bassins toch eens zien. In het eerste deel, juist voorbij de kassa, komt er reeds een waterval naar beneden en je mag er zwemmen.

De Algar watervallen
Algar watervallen

Instinctief liepen we er toch voorbij, omdat we een rustig plekje wilden aan het water. Je kan van bassin naar bassin wandelen via de gebetonneerde paden en houten trappen. Zonder twijfel was dit vroeger een prachtige plaats, maar nu vond ik het te druk. Ok, ik wist dat het druk ging zijn, maar het was echt wel zoeken naar een zitplaats langs de rivier dat nog niet bezet was. We vonden er boven één aan de andere kant van de rivier, vlak aan de toiletten. Nadat we ons hadden “geïnstalleerd” zijn we (even) het water ingegaan.

Les Fonts de L'Algar

IJskoud water

Algar Waterfalls

Het water was ijskoud en ben er ingebleven, maar enkel voor de foto. Iets langer dan gepland, want er liepen constant mensen voorbij die in beeld liepen. Het water was zo koud dat ik dacht “Neem snel die foto, zodat ik er weer uit kan”. Onze kinderen bleken van het koude water weinig last te hebben. Ze liepen door de rivieren en sprongen van de rotsen het water in al was het een verwarmd zwembad. Zelf ben ik door mijn dochter een beetje verplicht geweest om ook eens samen van de rots te springen. Eens in het water had ik bijna geen adem meer door het temperatuurverschil. Dat vonden ze natuurlijk erg grappig. Toch een beetje opletten.

Aparte lunchhoek

We hadden voor de lunch Frans brood mee met kaas en hebben dat op een rots aan de rivier opgegeten. Je mag er eigenlijk geen lunch eten, daarvoor is een aparte lunchhoek voorzien aan de ingang. De borden die dat aantoonden zagen we te laat toen we vertrokken naar het bergdorp Guadalest. Er zijn vijf restaurants op het terrein. Rond 2 uur ’s middags werd het nog drukker en zijn toen vertrokken naar het Adelaarsnest. Blij dat we de Algar watervallen gezien hebben, maar zouden het door de drukte niet echt aanraden.

De Algar Watervallen Benidorm

Extra Video: Algar watervallen

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!