Je bekijkt nu Athabasca Glacier, Sunwapta & Athabasca Falls Jasper

Athabasca Glacier, Sunwapta & Athabasca Falls Jasper

Dag 9: Icefield Parkway moest ook voor ons één van de mooiste routes ter wereld worden, maar door de rook van de vele bosbranden was het zicht op het spectaculaire landschap nog altijd troebel. Het had de dag ervoor en ’s nachts nochtans goed geregend. Toen we ’s morgens vertrokken regende het nog altijd en bleef het regenen tot laat in de middag. Daardoor was de route voor ons minder mooi dan verwacht. Die dag reden we van Banff naar Jasper (Wapiti) via Icefield Parkway Highway 93 in totaal 400km/250 miles. Onderweg bezochten we Athabasca Glacier, Sunwapta Falls en Athabasca Falls Jasper. Stuk voor stuk fantastische plekken om te zien.

4/5
Athabasca Glacier, Sunwapta & Athabasca Falls
Athabasca Glacier

Het eerste dat we op onze route tegenkwamen was Athabasca Glacier. We parkeerden aan de andere kant van de weg van Columbia Icefields Discovery Centre. De afstand vanaf de camping in Banff naar Athabasca Glacier is 192 km. We bezochten Athabasca Falls Jasper als laatste die dag. Toen we die morgen vertrokken, hebben we in Banff nog eerst de dieseltank gevuld, maar ook onderweg moesten we van de weg om de propaan tank te vullen. Je kan niet in elk tankstation propaan vullen. Na een 3-tal uurtjes rijden kwamen we aan de Athabasca Glacier. Ik ben voor Columbia Icefields Discovery Centre links afgedraaid en vond onmiddellijk een parkeerplaats.

Icefield Parkway Highway 93

Waar parkeren

Wat ik niet wist, is dat je eigenlijk dichter bij de gletsjer kan parkeren (P2). Achteraf bekeken was onze plaats (P1) een goede plek om te staan (zie ook Google kaart onderaan de pagina). Er loopt van de parking (P1) een pad naar de gletsjer. De meeste toeristen parkeren aan het hoofdgebouw (Columbia Icefields Discovery Centre) of aan de dichtere parking. Vandaar gaan ze dan via hetzelfde pad naar de boven. Ons pad lag hoger en een beetje afgelegen. Je hebt een mooi overzicht op het ijs en de omringende bergen. Uiteindelijk kom je beneden aan de dichtere parking, vanwaar je dan meewandelt met de anderen.

Temperatuur schommelingen

De temperatuur ging op een paar uur tijd van 27 graden in Banff naar 11 aan het tankstation tot het ongeveer aan vriespunt dicht bij de gletsjer. Op het wandelpad staan bordjes met jaargetallen. Dat zijn de plaatsen tot waar de gletsjer in dat jaar nog kwam. Op de foto kan je goed zien tot waar de tong van de gletsjer in 1984 kwam.

Columbia Icefields Discovery Centre
Discovery Centre & P1
Athabasca Glacier years sign
Bord 1984
Dichtste Parking P2

Te voet naar de gletsjer

Columbia Icefield is een overblijfsel van de dikke ijsmassa die ooit het grootste deel van de bergen van West-Canada bedekte. Je kan tot bijna aan de tong van de gletsjer wandelen. Eventueel kan je er voor kiezen om met een grote jeep/bus mee te rijden naar de gletsjer. Halfweg de “expeditie” mag je op de gletsjer even uitstappen, maar wel binnen een afgebakende veilige zone. Er kunnen 56 mensen mee met de bus. Wij vonden deze activiteit nogal prijzig. Ik dacht dat we via een pad zelf op de gletsjer konden geraken, maar dit kan enkel onder begeleiding gedaan worden. Via deze link kan je o.a. een uitstap boeken en de prijzen bekijken.

Athabasca Glacier
Athabasca Glacier ground squirel
Athabasca Glacier hike

De Athabasca-gletsjer is 6km lang en is één van de zes delen van Columbia Icefield. Het is gelegen in de Canadese Rockies. De gletsjer smelt met een snelheid van ongeveer 5 meter (16 voet) per jaar.

Sunwapta Falls

Sunwapta Falls ligt aan de Icefields Parkway (Highway 93) en bestaat uit de bovenste en onderste watervallen die worden gevoed door de Athabasca-gletsjer. De bovenste watervallen met een valhoogte van 18 meter zijn vanaf de parking makkelijk bereikbaar. De lagergelegen watervallen bereik je via een korte wandeling van 1.3 km tot aan de Sunwapta Rivier. Toen wij er waren, lag het er nat en glad bij.

Sunwapta Falls Sign

Athabasca Falls Jasper National Park

Als laatste brachten we een bezoekje aan de Athabasca Falls Jasper National Park. Vanaf de parking is het 200 meter stappen naar de eerste waterval. Dit is één van de krachtigste watervallen van de Canadese Rockies. Een overvloed van water, gevoed door het Columbia Icefield, stort van de kwartsiet rotsen op een hoogte van 23 meter (75 voet) naar beneden. De kalkstenen rotsen beneden werden eeuwenlang uitgesneden tot een grote kloof en verschillende gaten.

Onderaan de Athabasca Falls vind je 14 verschillende vissoorten, maar bij de bovenste watervallen vind je maar 1 soort, de Bull Trout. Voor duizenden jaren was de Athabasca vallei bedekt met een ijslaag. Niets kon er overleven. Toen het ijs begon te smelten, begonnen dieren en planten zich te verspreiden over de vallei.

Vissen konden niet migreren omdat ze werden geblokkeerd door de watervallen. Hoe is de Bull Trout boven geraakt? Bizar! (zie foto onder)

Athabasca Falls
Athabasca Falls Jasper

Fantastisch mooie watervallen om te fotograferen, zelfs bij dit regenweer. Door de nevel worden omliggende rotsen bedekt met een laagje water, wat sommige delen van de wandeling gevaarlijk glad maakt. De watervallen zijn vlot bereikbaar via Highway 93 A.

Wapiti Campground

Na een lange dag kwamen we om 6 p.m. aan op de camping bij Jasper. We verbleven op Wapiti, een mooie rustige Provinciale camping. We waren een beetje te vlug en hadden ons vergist van kampeerplaats. We hadden plek (FF29) tegenover de gereserveerde plek (FF28) ingenomen. Met deze plaats waren we in de wolken, wauw, ik herinnerde het me niet dat ik die plek had gereserveerd. Ik hou ervan om ’s avonds een rivier of de zee te horen en deze plek lag aan de rivier. Er lag zelfs brandhout klaar. Eli was nog maar uit de camper of hij begon het brandhout in stukjes te hakken.

Wapiti Campground Sign
Wapiti Campground - Jasper

Steek niet te vlug het vuur aan 😉

Het had voor de eerste maal in lange tijd geregend en we mochten in een park eindelijk eens een kampvuur maken. Toen we de kinderen vertelden dat we naar Canada op reis zouden gaan, zeiden we dat je er ’s avonds altijd een kampvuur mag maken. Dat was één van de zaken dat hen aansprak om naar Canada op reis te gaan. Het was door de droogte en het hoge risico op bosbrand tot nu toe niet toegelaten. Toen we op de plek geïnstalleerd waren en het kampvuur brandde bekeek ik de reservatie papieren nog eens na. Bleek dat we op de verkeerde plek te stonden. Onze plaats FF28 lag aan andere kant van de weg. Ai. Alles opruimen, Luifel en uitschuifbaar gedeelte intrekken, het vuur uitdoven en verhuizen naar de andere kant. Dat was zoals ze in Nederland zeggen, balen!

Voor onze zoon maakte het blijkbaar weinig uit, want na een 10-tal minuutjes had hij zijn kampvuur, nu op de juiste plek, terug aangemaakt. In het bos lagen smalle boomstammen die ze dan gebruikten om er een kamp van te maken. Dit was het (avontuurlijke) beeld dat ik al altijd al in gedachten had vóór we naar Canada vertrokken.

Maligne Canyon - Jasper National Park

Dag 10: De eerste activiteit die dag, was een mooie wandeling door Maligne Canyon in Jasper National Park.

Lees verder

Athabasca Glacier, Sunwapta & Athabasca Falls Jasper : Icefield Parkway

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!