Je bekijkt nu Cathedral Grove – MacMillan Provincial Park

Cathedral Grove – MacMillan Provincial Park

Dag 18: Met spijt in het hart vertrokken we van Green Point Campground in Ucluelet naar onze volgende bestemming, Miracle Beach Provincial Park met onderweg een bezoek aan Cathedral Grove. Ook al wouden we langer blijven, kon dat niet omdat de camping volledig volgeboekt was. Onze volgende kampeerplaats was natuurlijk ook al geboekt en betaald. Als ik nu terug denk aan onze rondreis dan komt deze camping en het prachtige ongerepte strand spontaan in mij op. Ik zou er gerust een week of langer kunnen blijven. Nadat we alles hadden opgeruimd moesten we de afvaltanks ledigen en water bijvullen. De rit naar Miracle Beach Provincial Park was 235 km/146 mi lang.

3.5/5
Cathedral Grove - MacMillan Provincial Park
Cathedral Grove

Eerst tanken in Ucluelet

Met de nodige stops onderweg probeerden we de rit voor de kinderen een beetje aangenamer te maken. Vooraleer we echt konden vertrekken moesten we de camper nog gaan bijtanken. We reden 7km heen en 7 km terug via Peninsula Road naar Co-op Cardlock tankstation in Ucluelet. De vorige dag passeerden we al eens langs dit Co-op tankstation en had ik beter dan even gestopt.

Sproat Lake

Eens terug op de kruising met Highway 4 konden we eindelijk aan onze rit beginnen. Het eerste deel is erg kronkelig. Jessica was bij het vertrek al een beetje ongemakkelijk dus moest ik de bochten extra voorzichtig nemen. Na 1.5u rijden zijn we gestopt aan Sproat Lake Provincial Park voor een picnick en om er te zwemmen. De temperatuur die dag schommelde enorm. Green Point Campground had een ochtendtemperatuur van 14°C, aan het tankstation was het al 21°C, na een uur rijden steeg de t° naar 25°C en de middagtemperatuur aan Sproat Lake was een aangename 31°C.

Sproat Lake Provincial Park

Wat een temperatuurverschil

Daardoor was het water van Sproat Lake warm genoeg om in te zwemmen. Later die middag zou de temperatuur zakken naar 22°C in Miracle Beach Provincial Park. Na de lunch zijn de kinderen het water ingegaan. Ik ben terug naar de camper mogen lopen om Eli zijn duikbril en schepnetje te halen want was nog altijd in vis-modus. Spijtig genoeg heb ik enkel een steenvisje gezien en voor de rest zagen we geen enkele andere vis zwemmen. Waarschijnlijk was het water langs de rand van het meer te warm en zaten de vissen dieper. Om 2 p.m. zijn we doorgereden want de volgende stop was Cathedral Grove op 30 km rijden.

Cathedral Grove parkeerplaats langs de kant van de weg
Cathedral Grove - Bomen

Cathedral Grove - MacMillan Provincial Park

Cathedral Grove ligt in het MacMillan Provincial Park en is één van de makkelijkste manieren om de spectaculaire 100 meter hoge Douglas -en Hemlockspar op Vancouver Island te bewonderen. Sommige mastodonten in het bos zijn meer dan 800 jaar oud. In 1997 heeft een storm het bos zo erg beschadigd dat sommige delen niet meer toegankelijk zijn voor het publiek. In het deel ten zuiden van de snelweg staan vooral hoge Douglassparren waarvan de grootste een omtrek heeft van 9 meter.

Cathedral Grove wandeling
MacMillan Provincial Park BC

Cathedral Grove

In het noordelijke deel staan vooral oude Cederbomen. In allebei de delen ten noorden en ten zuiden van highway 4 zijn mooie paden aangelegd. De kleine wandelingen lopen in een loop. Toen wij er waren was er veel volk en parkeerden we langs de drukke weg. Aan het beginpunt van de wandeling staat verplaatsbare toiletten. We vonden het een mooie wandeling, maar hadden wel een déjà vu gevoel. Het bos leek op Rainforest Trail A & B in het Pacific Rim National Park, maar dit neemt niet weg dat het absoluut de moeite waard is om te bezoeken. Het blijft altijd mooi om zo een hoge oude bomen te zien.

Na dat we de twee delen van Cathedral Grove hadden gedaan, reden we nog eens een 1.5u om omstreeks 4.30 p.m. aan te komen in Miracle Beach Provincial Park.

Miracle Beach Provincial Park

We hadden een rustig gelegen plaats (#44) niet ver van de ingang van het park. Eens alles was vastgezet (blokken onder de wielen) en de living was uitgeschoven, gingen we naar het strand. Om het strand te bereiken moet je langs de ingang van het Provincial Park Campground naar buiten wandelen en ga je over een publieke parking via een aangelegd stenen pad naar het (openbare) strand. Het strand ligt vol stenen en het rook er erg naar vis. Overal lag er zeewier en ik vond de zee niet echt uitnodigend om in te zwemmen. Ik vond het zeewater ook erg koud. Misschien lag het aan de getijden, maar op de foto’s via het internet zag het strand er toch anders uit.

Miracle Beach Entrance
Miracle Beach - Vancouver Island

Ongerept strand

Eli & Tess stonden daar niet echt bij stil en pasten zich aan de situatie aan. Ze kropen over de van rotsen gemaakte pier en vingen opnieuw allerlei visjes en krabben voor in hun emmer. Ik had voor Jessica een plooibare kampeerstoel meegebracht en zij haar boek. Om 6 p.m. begon het frisser te worden en ik was blij dat we allemaal onze fleece hadden meegenomen. Wat een temperatuur verschil met het binnenland. Terwijl je rijdt, zie je de temperatuur soms met 10° op een half uur tijd stijgen of dalen. Eens terug aan de mobilhome deden we de was in een bak, want de t-shirts waren allemaal vuil. De enigste keer dat we een wasmachine konden gebruiken was aan Dutch Lake.

Miracle Beach

Gas(kamp)vuur te overwegen waard

Ondertussen speelden de kinderen tussen de bomen en struiken rond de camper. Hier mochten we opnieuw spijtig genoeg buiten geen houtvuur maken. Maar wat wel mocht was een kampvuur maken met gasvuurtjes. Van op afstand lijkt het op een gewoon kampvuur met hout. Zo’n gasvuurtje hadden we niet, maar dat kan je misschien huren bij de camper-verhuurder en is zeker iets om te overwegen. We hadden de was aan een koord opgehangen om te laten drogen, maar het was al te laat en de kleren zouden die dag niet meer drogen.

Miracle Beach Vancouver Island

De volgende dag hebben we de was gewoon laten hangen. Na het avondeten hebben we Triominos (soort domino spel) gespeeld en zijn om 10 p.m. gaan slapen. De volgende dag werd een chill dag en gingen we zwemmen, wandelen in het stadje Campbell River en bezochten we de watervallen van Elk Falls Provincial Park.

Campbell River & Elk Falls Provincial Park

Dag 19: Deze dag werd een chill dag en gingen we zwemmen, vissen, wandelen in het stadje Campbell River en bezochten de watervallen van Elk Falls Provincial Park.

Lees verder

Rit van Green Point Campground naar Miracle Beach Provincial Park

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!