Je bekijkt nu De mooiste wandelingen op Tenerife

De mooiste wandelingen op Tenerife

Wandelingen Tenerife

1. Roques de Garcia

Wandeling voor beginners, maar wel een hele mooie. De totale afstand is 6 km en is goed te doen met kinderen. Ons dochter was 4.5 jaar oud toen we deze wandeling maakten. De afstand zelfs is niet zo lang, maar doordat je af en toe over en langs rotsen moet, duurt de wandeling wel redelijk lang. Er is ook een deel van de wandeling dat je naar beneden moet en daarna redelijk steil omhoog. Vanaf dat “omhoog” werd Tess moe en mocht ik haar dragen. Ze heeft 30 min in mijn nek gezeten en dat weegt na een tijdje door.

Je kan parkeren op de parking van de Parador of gewoon langs de weg. Er mag geparkeerd worden vanaf de Parador tot aan het begin van de wandeling, aan de “vinger van God”. Wij waren die dag eigenlijk op weg naar de El Teide, maar de lift was gesloten, door de hevige wind boven aan de top. Later zijn we teruggekeerd en hadden dan meer geluk.

Tenerife Roques de Garcia
Wandelingen Tenerife

Eén van de mooiste wandelingen op Tenerife

Eerst nog even naar het toilet met de kinderen en daarna zijn we vandaar te voet naar het uitkijkpunt gestapt. Het startpunt van de wandeling ligt ongeveer 500 meter verder en kan je makkelijk vinden omdat er altijd veel mensen naar de “vinger van God” gaan kijken. De wandeling staat ook goed aangeduid met een wegwijzer.

Tenerife wandelingen

Het weer was die dag echt perfect. In het begin wel wat fris maar na een uurtje konden we onze jas uit doen en daarna zelfs onze fleece. Het was echt een zalige temperatuur, niet te warm of te koud met een staalblauwe hemel en de volle zon die scheen. Aan het begin van de wandeling volg je rechts aan de overhangende rots (Roque Cinchado) een pad, dat afgezet is met kettingen. Daar zal je ook een wegwijzer zien staan, die de richting aangeeft met de afstand van de wandeling. Toen wij er waren wisten we eigenlijk niet dat je daar een wandeling kon maken.

Roques de Garcia
Roques de Garcia Tenerife
Lava Roques de Garcia

Ucacavlakte

De meeste mensen komen naar dat punt voor het panoramische uitzicht op de Ucacavlakte (Mirador de la Ruleta) en ook om de speciaal geërodeerde rots te bekijken. Ik zag de wegwijzer van de wandeling, maar ik had niet gezien dat er 6 km op stond. We zijn langs de kettingen beginnen stappen in de veronderstelling dat er verder in die richting “iets” te zien zou zijn. Omdat de omgeving zo mooi en spectaculair is, zijn we blijven doorstappen. We zagen minder en minder mensen om ons heen, maar niemand van ons wilde terugkeren.

De Kathedraal

We hadden nog ontvangst met onze gsm, en het is daar dat we even naar oma en opa hebben gebeld. Je volgt wel een duidelijk afgezet pad, meestal omrand met stenen, dus we wisten dat we niet verkeerd of verloren liepen. Af en toe loop je eens over platte stenen of zelfs over verharde lava. Na een half uurtje begint een lichte afdaling om na een uurtje uit te komen aan de 100 meter hoge “kathedraal”. De hoge rots dankt zijn naam aan zijn kerktorenachtige vorm en is eigenlijk een kraterpijp.

Roques de Garcia Tenerife
Wandelingen Mallorca

De kern bestaat uit basalt en heeft een rand van lavasteen. Eens voorbij de Kathedraal, begint een redelijk steile klim van ongeveer een haf uurtje. Je komt uit aan uitkijkpunt Mirador Llano de Ucanca, en dus het begin van de wandeling.

2. Arenas Negras

Hier wandel je rond de 2346 meter hoge berg “Arenas Negras” via mooi aangelegde paden van meestal grind. Op de 8 km lange wandeling waan je jezelf soms op de maan. Het is één van die speciale wandelingen die je bijblijven. Het startpunt van deze wandeling ligt aan de overkant van de parking van het bezoekerscentrum “El Portillo” en loopt in een cirkel om de Mantaña de las Negras. In het begin loop je op een recht stuk tot aan een splitsing, daar moet je links aanhouden. Vanaf dan gaat het bergop en wandel je via een paar bochtjes op de noordelijke hellingen van de berg.

Wandelingen Mallorca
Arenas Negras

Je hebt er een prachtig zicht op de groene boomtoppen van de aangeplante bossen. Toen wij er waren, lag er een witte passaatnevel over de heuvels. Met de zon erop gaf dat een fabelachtig zicht. Ook al scheen de zon en hadden we geen jassen nodig lag er in de schaduw nog altijd een sneeuw.

Zwart maanlandschap

In de verte zagen we de witte “ bollen” van het Observatorium op de Montaña de Inzaña. Daar hebben we later een geleid bezoek gemaakt. Na ongeveer 1u30 stappen wandel je tussen 2 bergen, met op de rechterkant de Montaña de las Arenas Negras en links de Montaña del Cerrillar. Op het einde van het pad, in zuidelijke richting, staat een bord, waarop vermeld staat dat de weg omkeert en een stukje terug naar het noorden loopt.

Wandeling nr 2

Daarna kom je via een linkse bocht aan een zwart maanlandschap met in de verte een prachtig zicht op de El Teide. Vanaf hier loopt het pad geleidelijk aan bergafwaarts tot zelfs steil naar beneden. Rechts van het pad is er een kleine diepe kloof. Eens terug beneden, kom je op een niet geasfalteerd pad dat terug loopt naar de splitsing van in het begin van de wandeling. Aan de splitsing ga je links af en kom je terug uit aan de parking. Wij deden er 3 uur over, inclusief een korte picknick. Geschikt voor kleine kinderen, maar er is op de route bijna nergens schaduw.

Tenerife Arenas Negras

Aansluitende wandeling

Aansluitend kan je eventueel nog een wandeling maken rond de Montaña del Alto. De berg is eigenlijk een vulkaankegel van 2152 hoog. De aansluitende korte wandeling van 4 km, begint en eindigt aan de parkeerplaats van El Portillo. Er ligt een picknickplaats op je route.

3. Costa del Silencio

Je kan verschillende kleine wandelingen maken langs dit prachtige stukje kust. Vertrekkend vanuit Palm-Mar wandelden we naar de vuurtoren “Faro de Rasca” en terug. Parkeren kan gemakkelijk gratis aan de zuidkant van het dorpje Palm-Mar, gewoon langs de kant van de straat. De wandeling start aan de gemetste toren pal aan de rotskust en loopt via mooi aangelegde grindpaden naar de vuurtoren van Rasca. De kust is er nog gedeeltelijk ongerept met achter elke hoek een andere ongerepte baai.

Vegetatie

De vegetatie bestaat vooral uit wolfsmelk, cactussen en hier en daar enkele tentjes met “vrije kampeerders”. Spijtig genoeg ligt er meestal rond deze tenten nogal wat plastiek en afval. Ook aan de achtergelaten ijskasten en verlaten barakken heb ik mij wel eens gestoord. De meeste van die koterijen staan wat afgelegen. Ik vroeg mij af hoe ze al dat gerief (er staan soms 3 ijskasten bij elkaar)  naar de kust hebben kunnen slepen. De meeste van de kampeerders vind je tussen Callao Mandrácula en Punta Salema.

Faro de Rasca

De paadjes lopen bijna allemaal over de zwarte lava rotsen en langs de kust met zicht op de oceaan. Het is een makkelijke wandeling en heel geschikt voor kleine kinderen. De afstand van Palm-Mar naar de vuurtoren is 1.5 km en is dus in totaal maar 3 km. Achter elke hoek zie je nieuwe getijdenpoelen. Eli wou aan elke poel stoppen om te zien of er visjes of krabben inzaten. Af en toe stopten we om dat eens te checken. We hebben ook altijd een emmertje en schepnet bij als we langs de kust wandelen. Zo krijgen we Eli gemakkelijker mee. Die uitschuifbare schepnetjes die je kan kopen in de Decathlon zijn ideaal, omdat ze beter passen in een rugzak.

En als we het niet vergeten, nemen we een plastiekzak mee om rond de schepnet te doen in de auto. Eens aangekomen aan Faro de Rasca hebben we onze picknick gegeten en zijn we teruggekeerd langs dezelfde weg. Het is een licht heuvelachtige wandeling en leidt via smalle rotspaadjes en grindwegen. Het is een leuke afwisseling op de hoger gelegen bergwandelingen aan de El Teide.

Faro de Rasca Tenerife

Wandeling starten in Las Galletas

We maakten de wandeling naar de nog werkende vuurtoren “Faro de Punta Rasca” vanuit Las Galletas en is even leuk om te doen. De afstand naar de vuurtoren is dan iets verder, namelijk 2.5 km enkele richting. Deze wandeling loopt door het natuurgebied “Malpaís de Rasca” en volledig langs de kust.

Las Galletas Tenerife
Las Galettas Tenerife

We verbleven deze keer in Los Gigantes, een prachtige rustig gelegen kustplaats in het westen van Tenerfe. Hier vind je meer informatie over wat je er kan doen en waar we verbleven. In Los Gigantes heb je een mooi zwart zandstrand. Het ligt een beetje weggestoken op het einde van een winkelstraat in de buurt van de haven. Het is één van de mooiste stranden van Tenerife.

Wandelingen Tenerife Kaart

• Tenerife – Natuur eiland
  • Gozo
  • Of wil je liever naar Mallorca ?

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!