Je bekijkt nu Dutch Lake RV Park & Rearguard Falls

Dutch Lake RV Park & Rearguard Falls

Rit van Jasper (Wapiti Campground) naar Clearwater (Wells Gray Provincial Park op 323 km/200mi) met als eindbestemming Dutch Lake RV Park (Dag 11). Onderweg maakten we een wandeling naar Rearguard Falls (3.2 km) en stopten onderweg in Avola voor lunch aan een eetkraampje. Rearguard Falls is te bereiken via een pad dat door het Reargurad Falls Provincial Park loopt. De waterval begrenst het verste stuk rivier tot waar Chinook zalmen kunnen komen om te spawnen. De afstand vanaf de zee helemaal tot aan Rearguard Falls is 1250 km/775 mi. De vissen komen na vele jaren in zee terug naar de Fraser rivier, hun geboorteplek.

4/5
Rearguard Falls

Sommige zalmen zijn nog sterk genoeg en geraken nog tot boven op de waterval, maar voor de meeste is dit het eindpunt. We hebben de zalmen de waterval zien opspringen, maar zagen geen enkele dat boven geraakte. Op het einde van het pad kom je aan trappen die lijden naar verschillende uitkijkpunten op de waterval en de Fraser rivier. Toen wij er waren had de lucht een bijzondere kleur, waarschijnlijk door de rook dat in de lucht hing. De zon kon er niet goed door, waardoor de watervallen een groenachtig uitzicht hadden.

Dutch Lake RV Park & Resort

De camping was Dutch lake RV Park. Deze keer hadden we geen overnachting geboekt in een Provinciaal of National Park, maar op een privé camping aan Dutch Lake in Clearwater. Ik had op internet over deze camping gelezen en mede door de goede kritiek 2 nachten geboekt.  Leuke rustige plek om te zwemmen, want het water had toen de ideale temperatuur. Dutch Lake RV Park is praktisch gelegen als uitvalbasis om de watervallen van Wells Gray Provinciaal Park te bezoeken, maar evengoed als uitslaapcamping voor één nacht op doorreis. Je kan er een bootje of kano’s huren en er op Dutch Lake varen.

Dutch Lake

Reastaurant aan de waterkant

Wij kregen plek #32 toegewezen en vonden dat één van de beste plekjes van de camping. De andere kampeerplaatsen naast ons hadden minder privacy en de RVs stonden allemaal netjes naast elkaar. Aan de waterkant van het meer kunnen ook cottages gehuurd worden. De prijs voor de 2 nachten voor onze 25 feet camper was 92 $ CAD (Full Service). Hier kan je het plan van de camping bekijken. Vlak aan het water ligt er een gezellig restaurant en op het terras heb je een mooi zicht op het meer. Ontbijt, lunch en diner zijn er allemaal mogelijk, maar reserveren is aangeraden. We zijn er ‘s avonds gaan eten. Wij moesten niet koken en Eli & Tess konden eens frietjes eten.

Nadat we ons met de camper hadden geïnstalleerd, zijn we natuurlijk eerst even aan het water gaan voelen of het niet te koud was om te zwemmen. Gelukkig had het water de ideale zwemtemperatuur. Er hing die dag wel een soort gele waas in de lucht door de vele bosbranden. De temperatuur lag die dag opnieuw rond de 30 C°. De kinderen zijn hun zwemgerief gaan aandoen en ze hebben nog tot 7 p.m. gezwommen. Zoals je kan zien op de foto’s ligt er een platform in het meer, waarnaar ze konden zwemmen. Ook van het 20 keer van de pier springen werden ze niet moe.

Lange ritten soms lastig voor de kinderen

Ook voor hen was het een heel andere reis dan dat we gewoon waren. De vele uren onderweg met de camper en de soms lange wandelingen waren voor de kinderen niet altijd evident. Ze vonden het niet altijd leuk, maar ze hebben gans de reis hun best gedaan om het niet teveel te laten merken. Er werd onderweg niet (veel) gezeurd en op momenten zoals deze genoten ze dubbel. De volgende dag gingen we op zoek naar beren, springende zalmen en gingen we watervallen kijken in Wells Gray National Park. Dat zagen ze wel zitten!

Dutch Lake

Wells Gray Provincial Park 🐻

Dag 12: Wells Gray Provincial Park is bekend om de vele watervallen dat je er kan gaan bekijken. We bezochten er vier en gingen vissen op forel. Op de terugweg naar Helmcken Falls zagen we langs de kant van de weg een klein berenjong dat zijn moeder kwijt was.

Lees verder

Van Jasper naar Dutch Lake RV Park via Rearguard Falls

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma Overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!