Je bekijkt nu Met de ferry van Vancouver Island naar Cultus Lake

Met de ferry van Vancouver Island naar Cultus Lake

Dag 21: We waren nu 3 weken op rondreis in West-Canada en het deel “Vancouver Island” zat er bijna op. Die dag vaarden we met de Ferry van Vancouver Island de Strait of Gorgia over naar Horseshoe Bay. Vanaf Horseshoe Bay was het nog 1.5 uur rijden naar Cultus Lake Provincial Park. Daar had ik een kampeerplaats gereserveerd waar we onze laatste nacht gingen doorbrengen, maar voor we vertrokken, wilde Eli nog eens vissen aan Miracle Beach. Toen ik wakker werd, was hij al naar het strand. Het was die vrijdag mooi weer en hadden geen haast om de ferry te halen. Pas om 12.15 p.m. vertrok onze boot richting Horseshoe Bay en moesten er dus ten laatste zijn om 11.45 a.m.

3.5/5
Ferry Vancouver Island
Miracle Beach Sunrise on Vancouver Island- Britsh Columbia
Miracle Beach Provincial Park

Nadat iedereen had ontbeten en alles hadden opgeruimd, vertrokken we om 9.45 a.m. De totale afstand Miracle Beach – Cultus Lake via de Ferry Vancouver Island (Nanaimo-Horseshoe Bay) was 260km/162mi. Eigenlijk was de tijd onderweg naar de ferry (Departure Bay) te krap berekend. We hadden geluk dat er onderweg geen file was, anders hadden we 12.15 p.m. nooit gehaald. In het begin genoten we van de rit en de mooie omgeving. Gans de tijd reden we op 19A langs het water en door gezellige dorpjes, tankten bij een klassiek tankstation en verloren de tijd wat uit het oog. Op het nippertje arriveerden we om 11.40 aan de ferry en konden nog net mee. De incheckprocedure begint één uur vóór vertrek tot een half uur vóór vertrek, dus inchecken ging tot 11.45 a.m.

Tankstation op Vancouver Island
Ferry Vancouver Island

Restaurant aan boord

De prijs voor een overtocht met de veerboot van BCFerries (one way) voor een 25 voet lange camper kwam op 148,25 $ CAD. Vergeet de propaangas niet dicht te zetten alvorens je de ferry oprijdt. Inrijden ging vanaf Vancouver Island opnieuw vlot. Deze keer hebben we geluncht op de boot en de prijzen vielen erg goed mee. Je kan er warm of een koude schotel eten. Het restaurant op de ferry lijkt een beetje op een fastfood restaurant. Blijkbaar waren we niet de enigen die hetzelfde idee hadden en omdat we niet onmiddellijk naar het restaurant gingen was het nog langer aanschuiven. Na de lunch genoten we nog een uurtje op het dek van de ferry Vancouver Island, vanwaar je de stad Vancouver goed kon zien.

File van Horseshoe Bay tot Cultus Lake

Tegen 2 p.m. kwamen we aan op het vasteland en zaten onmiddellijk vast in de vrijdag file. Ik had gedacht dat die pas om 4 p.m. zou beginnen en we dan al lang in het Cultus meer gingen liggen. Niet dus. Het was geen kleine file, maar één tot we de afslag zouden nemen op Highway 1 voorbij Abbotsford. Dit was echt een tegenvaller. Pas rond 4.30 p.m. arriveerden we op Cultus Lake en gingen onmiddellijk zwemmen. Om naar het water van Cultus Lake te geraken, moest je een drukke weg oversteken. Er is een strand met een pier vanwaar je makkelijk in het water kan. De temperatuur van het water kon beter, maar was te doen.

Highway naar Cultus Lake
Cultus Lake Provincial Park

Cultus Lake

Niet te vergelijken met de temperatuur van het water in Wells Gray National Park toen ik Eli zijn vastgeraakte visplugje ging zoeken in het ijskoude water. Eens je in het water zat, was het goed te doen. Nadat we een half uurtje hadden gezwommen moesten we nog koken, de koffers maken en de camper uitkuisen. De volgende dag werd hij ingeleverd bij Traveland in Langley en werden we er vóór 12 p.m. verwacht. We hadden alle vier het gevoel dat de rondreis lang genoeg was geweest. Langer moest de reis niet duren. Zeker de kinderen wilden naar huis om hun vriendjes terug te zien en ook om opnieuw in hun eigen bed te slapen.

Traveland RV Center in Langley BC

Dag 22: De volgende dag moesten we de grijze en zwarte tanks ledigen en water bijvullen. Op het terrein van Cultus Lake Provincial Park hadden ze geen dumpstation en moesten enkele kilometers verder rijden naar Maple Bay. Traveland RV Rentals in Langley lag maar 60 km van Cultus Lake, maar vreesden opnieuw file want we moesten opnieuw via een deel via highway 1 rijden. Het was zaterdag en het verkeer viel goed mee. Voorbij onze afrit zag je wel opnieuw filevorming en ik was blij dat we van de snelweg konden. Om 11.45 draaiden we de parking van Traveland op.

Rondreis West-Canada
Maple Bay Dumpstation

Inleveren Camper bij Traveland RV Rentals

Ik zag onmiddellijk dat we niet alleen waren om de camper in te leveren. Eerst hebben we de valiezen uitgeladen en binnen in het kantoor van Traveland gezet. De kinderen konden zich binnen wat bezighouden aan de bib van Traveland en terwijl ik de overgebleven etenswaren in het rek plaatste, ruimde Jessica binnen in de camper nog wat op. Ik had nog een 10-tal blikjes pils over en plaatste ze op het rek, omdat je ze toch niet kon meenemen naar België. Ten eerste zaten de valiezen al op hun limiet gewicht en ten tweede het was toch geen lekker bier. Toen ik de tweede lading uit de camper op het rek plaatste waren de blikjes al weg! Zoals ik al eerder schreef, is bier erg duur in Canada.

Extra kosten bij Traveland RV Rentals

Toen de camper was gekuist en netjes lag, ben ik gaan vragen om de camper te inspecteren. Ik had tijdens onze reis al eens gebeld naar Traveland met de vraag hoeveel de reparatie zou kosten van het gebroken klepje van de watertoevoer. Ze konden mij toen niet antwoorden en ook nu moest er nog gebeld worden naar de firma, die het klepje kon vervangen. Ik dacht dat ze het zo gingen laten, maar Manuel zei dat hij later de factuur (206 $CAD) wel ging doorsturen via email. Ik vond eigenlijk dat het ook de fout van de constructeur was. Bij andere modellen is het niet mogelijk dat het klepje breekt indien je water bijvult en de zonneklep tegelijkertijd intrekt. Door het klepje naar de andere richting te laten opengaan zou dit nooit gebeurd zijn. Er is mij daar ook niet op gewezen toen ik de rondleiding kreeg.

Juist op tijd voor de vlucht

Bij het begin van de reis heb ik een borg betaald van 600 $ CAD en later hebben ze dan de kosten (klepje) van die borg afgetrokken en de rest teruggestort op mijn rekening. Voor de rest heb ik niet veel opmerkingen oven de firma. Alles was in goede staat, maar dat mag je aan deze huurprijs dan ook verwachten vind ik. Je kan de modellen van de campers op hun website bekijken. Nadat alles was nagekeken en afgetekend werden we door een privé taxi naar de luchthaven gebracht. Onze Lufthansa vlucht vertrok om 4 p.m. en waren opnieuw juist op tijd. Omdat we de klok op het vliegtuig opnieuw 9 uur verder moesten zetten zaten we een groot deel van dag 23 op het vliegtuig.

West-Canada & Vancouver Island

Onze rondreis door West-Canada & Vancouver Island was één van de mooiste reizen dat we maakten en is met geen enkele andere reis te vergelijken. British Columbia was voor ons een deel van de wereld dat we nog niet hadden gezien. Alberta lijkt dan soms voor een deel op Zwitserland of Oostenrijk, maar heeft wel zijn eigen sfeer dat je ginder dan niet hebt. Vooral de mooie Provinciale en Nationale parken zijn de moeite waard om al naar Alberta te komen.

Fietstocht op Myra Canyon
Emerald Lake BC
Rondreis West-Canada

Vancouver Island

Wat ons het meeste aansprak was Vancouver Island. In mijn opinie heeft Vancouver Island alles. Je vindt er bergen om op te wandelen (of om van te skiën), prachtige regenbossen en hoge watervallen tot de mooiste ongerepte kusten ter wereld. Eén van de grootste troeven van West-Canada is de uitgestrekte ongerepte natuur en de wilde dieren. We zagen er visarenden, kariboes, elanden, berggeiten, zwarte beren, coyotes, hertjes, springende zalmen, wapiti en nog veel ander wildlife.  Het was prachtig om al deze nog in het wild levende dieren vanop een redelijke afstand in hun natuurlijke omgeving te kunnen bewonderen. Als je dit ziet dan besef je dat een zoo verboden zou moeten zijn.

Whale Watching Tour - Tidal Rapids - Stuart Island BC
Cathedral Grove - MacMillan Provincial Park
Whale Watching Tour - Campbell River - Vancouver Island

Rondreis eventueel opsplitsen

Indien ik de rondreis opnieuw zou doen, dan zou ik de reis opsplitsen. Ik denk dat het beter zou kunnen zijn om een rondreis van 2 weken te maken op Vancouver Island en één van 3 weken door BC (vasteland) en Alberta. Het “probleem” is dat de vluchten naar West-Canada vanuit Europa in het hoogseizoen zo duur zijn. Vandaar dat wij voor de intensievere en iets langere rondreis kozen. Had ik geweten hoe mooi en veelzijdig Vancouver Island was, dan had ik waarschijnlijk voor het eerste gekozen. Ik had graag in de streek rond Tofino en Ucluelet wat langer willen blijven. Er zijn daar nog veel wandelingen die we graag hadden gemaakt.

Moe maar voldaan

Toen we terug waren heeft het enige tijd geduurd voor we uitgerust waren. Waarschijnlijk kwam het deels door het uur verschil (9u) met BC, maar kwam het ook door de intensiteit van ons reisschema. Toen we een tijdje thuis waren en terugkeken op de rondreis die we met de kinderen hadden gemaakt, beslisten we toch om de volgende reis op een “iets” rustiger tempo te maken. De volgende zomervakantie gaat naar Javea in het zuiden van Spanje en die we deze week hebben vastgelegd. We skippen een jaartje (of twee), maar ik kijk zeker uit naar onze volgende rondreis naar misschien wel opnieuw het prachtige Vancouver Island. Heb je nog vragen, laat dan gerust onderaan bij de reacties een berichtje achter.

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma Overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!