Je bekijkt nu Fietstocht door Myra Canyon – BC

Fietstocht door Myra Canyon – BC

Myra Canyon Bike Rentals
5/5

We vertrokken op dag 4 van Okanagan Lake Provincial Park om 7u00 en reden via Kelowna naar Myra Canyon (60km/37mi). Op het einde van de rit 20 minuutjes file gehad, maar waren mooi op tijd aan de fietsen van Myra Canyon Bike Rentals. De fietstocht door Myra Canyon was één van de mooiste uitstappen, die we hebben gedaan. Het weer was die dag prachtig en er waren bijna geen wolken of smoke. Toen we via Myra Forest Service Road, een kronkelende grindweg, om 8.35 a.m aankwamen, waren ze de fietsen aan het uitladen. Helmen zijn gratis te gebruiken. De eigenaar komt uit Nederland en we konden in het Nederlands via email op voorhand vragen stellen.

Myra Canyon Bike Trail

Fietstocht Myra Canyon: Mooiste deel van de Kettle Valley Railway trail

We hadden in België de fietsen via de website van Myra Canyon Bike Rentals op voorhand gereserveerd, maar er stond op de bevestigingsmail geen datum en uur. Ik heb een mailtje teruggestuurd en konden mij verzekeren dat de reservatie voor die dag in orde was. Nadat de zadels op juiste hoogte waren afgesteld vertrokken we om 8u50 aan onze fietstocht door Myra Canyon. Dit is één van de mooiste delen van de historische 600 km lange Valley Kettle Railway route. Tot 1964 reden hier nog treinen. De 12 km (totaal dus 24km) panoramische fietsroute loopt over 18 bruggen en door 2 tunnels en neemt ongeveer 3u in beslag. De temperatuur lag om 9u00 ‘s morgens al rond de 24°C. Het was zonnig en er was geen wind. Het  was een perfecte dag om te fietsen. Op dat uur waren er bijna geen mensen te zien op de route. Na 12km trappen kom je aan het einde van de route, aangeduid door een slagboom en kan je even de benen strekken. Je heb er de mogelijkheid om even naar het toilet gaan.

Goudmantel grondeekhoorns

Op de terugweg begonnen we wel meer en meer mensen tegen te komen. Je mag op de route ook je eigen fiets gebruiken. Ik was blij dat we er zo vroeg waren aan begonnen. Onderweg zagen we veel eekhoorntjes die absoluut niet schuw waren. Ik was even gestopt om van een eekhoorn een foto te nemen, maar kon dat eerst niet want toen ik stopte kwam hij plots onder mijn fiets zitten. Wilde waarschijnlijk een nootje, maar toen hij die niet kreeg, ging de eekhoorn weer poseren op een rots. Als je ’s morgens fietsen huurt dan kan dat vanaf 9u00 en moeten ze om ten laatste 1 p.m. terug zijn.

Myra Canyon Bike Trail- Mantelgrond Eekhoorn - Golden mantled Ground

Myra Canyon Bike Trail : Eén van de leukste activiteiten in BC

’s Middag kan je fietsen huren van 13u30 tot 5.30 p.m en ’s avonds van 5 p.m. t.e.m. 8 p.m. We waren terug om 11u30 a.m. De prijs om de fietsen te huren was 154 $ CAD (inclusief taks) voor 2 gewone fietsen en 2 kinderfietsen. We vonden de route veilig voor normale fietsers, maar vonden sommige delen wel gevaarlijk voor de kleinere kinderen. Je wilt daar echt niet van het pad afwijken. Op sommige stukken is de afgrond naast het fietspad gevaarlijk diep, dus ogen op de weg. Los daarvan was dit één van de mooiste en leukste activiteiten dat we in BC en Alberta maakten.

Myra Canyon Bike Trail

Martha Creek Provincial Park

Onderweg naar Revelstoke zijn we taco’s gaan eten want het was Taco Tuesday en dan zijn ze heel goedkoop (1.69$ per stuk). Na de lunch hadden we een lange rit naar Revelstoke van ongeveer 3u en vanaf daar nog eens 20min naar de camping. Eli begon het wat lastig te krijgen want hij wilde zo vlug mogelijk gaan zwemmen, vissen en snorkelen. Eens aangekomen (4.15 p.m.) waren Eli & Tess de rit vlug vergeten. Martha Creek is een heel leuke camping, één van de beste waar we verbleven, maar heeft enkel plaatsen zonder elektriciteit.

Martha Creek Provincial Park - BC

Zwemmen, Snorkelen en vissen

De kinderen zijn direct gaan zwemmen en snorkelen. Het water was fris, maar goed te doen. Vissen mocht nog niet omdat de verantwoordelijke van het park ons vertelde dat je daarvoor een vergunning nodig hebt. Die konden we enkel aanschaffen in het Court House van Revelstoke. Ok, de dag nadien gingen we dat in revelstoke wel regelen. We bleven er 2 nachten. Ik had nog getwijfeld om een visvergunning op voorhand te regelen via internet en had dat dus toch beter gedaan. Ik wist dat je een vergunning ook kon kopen in een viswinkel, maar de plaatselijke viswinkel van Revelstoke was al een tijdje gesloten.

Mount Revelstoke National Park - Revelstoke BC

Kinderen mogen eigenlijk gratis vissen, maar als je als volwassene ook maar een beetje helpt moet je er ook één aanschaffen en die vergunning is niet gratis. Een medewerker vertelde mij dat in een viswinkel bij Campbell River op Vancouver Island. Het was een prachtige plek om te vissen, maar hebben  toen niks gevangen. We wisten op dat moment nog niet dat we enkele dagen later de ene na de andere forel gingen vangen in Wells Gray Provincial Park!

Ophalen Camper bij Traveland Langley BC -Martha Creek Provincial Parl - Navion Diesel Camper

Martha Creek Campground is een camping waar honden zijn toegelaten, maar je hebt er geen last van. De honden blaften af en toe toen ze speelden in het water met een andere hond of als het baasje ging zwemmen en de hond het niet vertrouwde. Om 8 p.m was het op de camping muisstil. De camping ligt aan Lake Revelstoke, een idyllisch gelegen meer tussen bergen en heuvels vol bomen. De zonsondergang is er prachtig. Het koelt om 8.30 p.m. wel goed af dus zeker een fleece of warme trui meenemen. Via deze link kan je een plaats reserveren bij Martha Creek Campground.

Mount Revelstoke National Park 🐻🏞️

Dag 5: Met de Revelation Gondel (we zagen onze eerste zwarte beer vanuit de Gondel) zijn we naar de top van Mount Revelstoke (Mackenzie Outpost) gegaan. De Pipe Mountain Coaster van Mount Revelstoke was heel leuk en moet je zeker eens doen.

Lees verder

Fietstocht Myra Canyon & Revelstoke

•  Overzicht reisprogramma

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!