Je bekijkt nu Islandhoppen naar Vargas & Meares Island – Tofino

Islandhoppen naar Vargas & Meares Island – Tofino

Die dag stond Islandhoppen naar Vargas Island en Meares Island op het programma. Twee onbewoonde eilanden voor de kust van Vancouver Island bij Tofino. Op beide eilanden komen wolven voor. Er wordt door BC Parks gevraagd om de dieren zeker niet te voederen en voedsel in afgesloten containers te bewaren. Naar deze uitstap hadden we lang uitgekeken. Ik had via email de boot geregeld en had afgesproken dat die ons om 10u00 aan Crab Dock in Tofino ging ophalen. We vaarden eerst naar Vargas Island om te voet het eiland door te steken naar Ahous Bay aan de andere kant van het eiland.

4.5/5
Islandhoppen naar Vargas & Meares Island - Tofino

Parkeren

We parkeerden op een kleine parking aan het begin van Olsen Street. Om 10u00 begon ik al een beetje zenuwachtig te worden, want er lag nog geen boot en zag er ook geen in de baai onze richting uitkomen.

Crab Dock Tofino

Tofino Water Taxi

Ik heb toen gebeld naar het kantoor van Tofino Water Taxi en daar zeiden ze dat ik eigenlijk eerst in het kantoor moest langskomen om de rekening (268$) te betalen. Dat kon gelukkig via de telefoon, maar voor de één of andere reden was het 7 $ duurder dan afgesproken via email. Ik wilde geen tijd verspelen en zo vlug mogelijk naar Vargas Island vertrekken.

Vargas Island

Om 10u15 is er dan een medewerker van het Water Taxi bedrijfje ons komen oppikken en heeft ons in de optrekkende mist naar Vargas Island gebracht.  Het was fris, maar wat was het prachtig om op het water de boten en houten huizen door de mist te zien. Na een 20 min varen langs Clayoquot kwamen we aan op Vargas Island en de bestuurder van de boot zette ons af op het strand aan Oostkant van het eiland. De wandeling door het eiland is 3 km lang en loopt met een enorm gevarieerde fauna en flora.

Ahous Bay - Vargas Island

Wolven op Vargas Island 🐺

Zoals ik al schreef zitten wolven op het eiland, maar de uitbater van Tofino Water Taxi garandeerde mij dat ze schuw zijn. De wolven zijn vooral ‘s nachts actief naar voedsel en zoeken langs de kustlijn naar aangespoelde karkassen. Er staan borden op het strand dat je moet opletten met voedsel als je er in tenten kampeert. Het wordt aangeraden niet buiten je tent te slapen en om geen huisdieren mee te brengen. De wolven hebben ondertussen geleerd hoe ze luiken van zee kajaks moeten openen, waardoor BC Parks vraagt om al het voedsel in een container te doen. Om het gewenningsgedrag van de wolven te stoppen wordt er ook gevraagd voedsel uit de luiken van zee kajaks te verwijderen, het luik op te laten en/of de kajaks om te draaien.

Kamperen op het strand

Toen we aan Ahous Bay uitkwamen zagen we enkele tentjes langs de kant op het strand staan. Kamperen mag gratis op het strand. Voor de rest zagen we ongerepte natuur. Het water was een beetje groen en dat komt door de algen in zee. Vanaf dit strand kan je walvissen zien passeren op hun route van Alaska. We hebben er onze lunch gegeten en een klein stukje op het strand gewandeld. Ik had er graag langer gebleven, maar moesten na een uurtje langs dezelfde weg terug door het bos naar het andere strand om er opnieuw opgepikt te worden.

Vargas Island BC - Hike

Ahous Bay - Vargas Island

De watertaxi kwam ons oppikken om 2.30 p.m. om naar Meares Island te varen. We waren mooi op tijd. De bestuurder van de boot vroeg of het goed was om iemand op te halen aan de andere kant van het eiland. Ik dacht toen: “toch niet aan Ahous Bay?!” en ja hoor, het was een meisje dat we er toen zagen zitten op één van de rotsen aan het strand. Ze had daar het weekend verbleven en had gebeld vanop Ahous Bay om haar te komen ophalen. We vonden het niet erg want zo hadden we een extra boottocht langs de eilanden. We hebben er daardoor zelfs onze enigste waterotter zien dobberen. De volgende keer zou ik toch vragen om ons ook aan Ahous Bay op te pikken zodat we meer tijd op het strand konden doorbrengen.

Vargas Island BC - Wandeling

Meares Island

Nadat hij de klant in Tofino had afgezet zijn we doorgevaren naar het zuidwestelijke punt van Meares Island. Dit deel van het eiland staat vol hoge stokoude bomen. Er zijn bomen van meer dan 1000 jaar oud. Ooit werden die bijna gekapt, maar door protest van de plaatselijke bevolking en gesteund door Greenpeace zijn de mastodonten gelukkig bewaard gebleven. Het pad loopt kronkelend, op en af tussen die oude bomen. Op het einde van de wandeling kom je aan een van de oudste bomen, de Hanging Tree genaamd. Vandaar kan je in een lus verder te wandelen ofwel een omkeer maken terug naar de steiger.

about
Meares Island BC - Wandeling

Wij hadden die dag al genoeg gewandeld, vonden de kinderen en zijn via dezelfde weg teruggegaan naar ons ophaalpunt. Er waren ondertussen al verschillende mensen op de steiger aan het wachten om teruggebracht te worden naar Tofino. Op gans de route naar de Hanging Tree hadden we enkel deze mensen tegengekomen aan het begin van de wandeling, maar verder hebben we niemand gezien. De wandeling op Meares Island is zeker een aanrader.

Tofino

Eens terug aangekomen in Tofino zijn we nog even naar Tofino dorp gereden en hebben nog iets gedronken in de Shed. Eén van de gezellige restaurantjes buiten op een verwarmd terras. Tofino was echt iets voor ons. Rustig, gezellig, een niet te druk dorpje met een overvloed aan natuur. Wat moet het leuk zijn om hier te wonen.

Tofino Welcome

Green Point Campground

Moe maar voldaan reden we tegen de avond terug naar Green Point Campground (plaats 88) om nog even op het strand te gaan genieten van de ondergaande zon. Opeens kwam er opnieuw mist vanuit de zee, waar de zon nog juist door kon schijnen. Opnieuw een magische avond. Na het strand hebben we nog even aan het kampvuur zitten napraten en na het avondeten zijn we met het ruisen van de zee in slaap gevallen. Wauw, wat een geslaagde dag! De volgende dag gingen we opnieuw de natuur in en gingen wandelen langs de kust bij Ucluelet.

Long Beach - Green Point Campground BC

Wild Pacific Trail

Dag 17: De eerste wandelingen dat we maakten waren Rainforest (loop) Trail A & B. De Lighthouse Loop walk bij Ucluelet is maar 2.6 km lang, maar is één van de mooiste wandelingen dat we ooit maakten.

Lees verder

Vargas & Meares Island Kaart

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!