Je bekijkt nu Kajakken naar Sandfly Island in Zuid Florida

kajakken naar sandfly Island
Ik weet de weg !

Sandfly Island kajaktocht

Die dag planden we 2 activiteiten, vanuit Everglades City kajakken naar Sandfly Island en Shark Valley bezoeken. Daar gingen we een begeleide rondrit maken met de Shark Valley Tram Tour. Om beide activiteiten te kunnen doen, moesten we vroeger opstaan dan normaal. Nadat ons lunchpakket was ingepakt, vertrokken we om 8u30 richting Zuidwest Florida voor onze kajaktocht naar het piepkleine Sandfly Island. De autorit vanaf Key Largo duurde 2 uur en 15 min. Ten Thousand Islands heeft één van de beste ecosystemen ter wereld en dat wilden we wel eens zien.

De mix van het zoete water, dat uit de Everglades stroomt, met het zoute water van de Golf van Mexico, trekt veel wilde dieren aan. We hebben er overvliegende vogels, springende vissen, mangrove boomkrabben, schildpadden en zelfs dolfijnen gezien.

Gulf Coast Vistor Center

De kajak trip naar Sandfly Island is geschikt voor beginnende kajakkers. We huurden bij het Gulf Coast Visitor Center in Everglades City 2 dubbele kajaks. Je moet een ID bijhebben (rijbewijs of pasport) en je credit kaart gegevens noteren op een formulier. Vanaf april is de beste tijd om te kajakken ’s morgens van 9u00 tot 13u00 en afhankelijk van eb en vloed. Het was bewolkt en er waaide een lichte wind, waardoor het niet te warm was. Door de lange rit vanuit Key Largo huurden we de kajaks van 10u30 tot 14u30. Zelfs al was het een hittegolf, mij krijgen ze op vakantie niet uit bed om 5u00, ook al moet ik dan (door de sterkere stroming) wat harder peddelen 😊.

Kajaktocht naar Sandfly Island
Chokoloskee Bay

Sandfly Island Loop Trail

De beste en enigste manier om het gebied te verkennen is per boot. Kajaks zijn ideaal. Wij deden de Sandfly Island Loop Trail. De route start aan het Gulf Coast Visitor Center en is ongeveer 5 mile lang. Doe zeker waterschoenen aan, want de kajaks moet je zelf het water in- en uitslepen. De navigatie kaart kan je krijgen aan de verhuurbalie.

Eb en vloed

Het is interessant om te weten wanneer het eb en vloed is. De getijdentafels kan je hier checken. De beste tijd om te vertrekken is ongeveer 3 uur na vloed. Dat is bijna niet mogelijk, omdat het daar meestal vloed is om 2u00 ’s morgens en 2u00 ’s middags. Niks voor mij dus. Om 5u ’s middags wil ik wel gaan kajakken, maar dan ben je pas om 21u00 terug en in april is het dan al donker. Je vertrekt dus normaal gezien bij eb en keert terug bij vloed. De oversteek naar de eerste mangroves (met de stroom mee) en Sandfly Island duurt ongeveer één uurtje. Onderweg zagen we pelikanen overvliegen, zagen we visjes springen (mulat) en ospreys nesten op de palen. Ik dacht ook een lamantijn gezien te hebben, maar ging vlug kopje onder.

Kajakken naar Sandfly Island

Sandfly Island is door de Calusa-Indianen verhoogd met schelpenheuvels. Het eiland is gemakkelijk te herkennen en ligt op ongeveer 1.5 mile van het Golf Coast Visitor Center. Van ver zie je de aanlegsteiger al goed liggen. Normaal staat er een verplaatsbaar toilet op. Later woonde er op Sandfly Island een blank gezin, de familie Bogess, waarvan je de overblijfselen van de nederzetting nog kan zien. Ze hadden er zelfs een tomatenboerderij. De oversteek van de baai was zwaarder, omdat er op de baai die dag meer wind was.

Wandelpad op Sandfly Island

Probeer de oesterbanken te vermijden. Ze lijken op gewone zandbankachtige eilandjes, maar zijn enorm scherp. Zeker bij eb en met een opblaasbare kajak is het zeker uitkijken, zodat de scherpe oesters je boot niet lek snijden. Voor we aankwamen aan de pier van Sandfly Island, volgde een zeearend ons traject vanuit een boom. Naast de pier kan je gemakkelijk je kajak aan land slepen en uitstappen. Op het eiland loopt een houten pad van ongeveer 1.5 km lang slingerend tussen mangroves en Gumbo-Limbo bomen .

Sandflies....

We hadden het ganse eiland voor ons alleen. Joepie ! Euh…het is te zeggen, samen met miljoenen muggen en sandflies! HELP!! Normaal kan je er een uurtje rondwandelen en we hoopten er onze lunch te kunnen eten, maar na 15 min het eiland verkennen, zijn moeten terugkeren (10 min) naar onze kajaks. Het was echt niet te doen, de muggen en zandvlooien kwamen van alle kanten. Op de steiger zaten geen muggen en hadden dus ons plekje gevonden om te eten. Op deze plaats hebben we dolfijnen gezien. Wat ze daar deden weet ik niet, maar ze bleven maar rond de aanlegsteiger zwemmen.

Navigeren naar Sandfly Island

Vanaf de aanlegsteiger peddel je verder tot aan de tip van Sandfly Island en ga je dan naar links. Het beste om de weg te vinden tussen de mangroves is gebruik maken van een draagbare gps of de gps van je gsm. Wij gebruikten een navigatiekaart en kwamen verschillende keren op een dood spoor. Ik vond dat niet erg, zolang we maar op tijd terug waren. Overal zie je mangroves in verschillende tinten groen. Alles lijkt op elkaar. Gelukkig was onze dochter mee om ons de weg te tonen (zie eerste foto) 😊.

Beschut tussen de mangroves heb je meestal weinig of geen wind. Na nog eens een uur varen, kom je terug aan Chokoloskee Bay. Daar hadden we tegenwind (of was het de stroming) en het was hard peddelen om de brede baai terug over te steken. De ganse tocht duurde ongeveer 4u. Inpakken en op naar het volgende avontuur, Shark Valley in het Everglades National Park!

Tips : Ten Thousand Islands Kajak Tour

Sandfly Island
  • Doe schoenen aan die nat mogen worden
  • Check altijd het weerbericht op onweer (het weer kan snel veranderen)
  • Vraag advies aan de Rangers over het weer en de getijden
  • Bekijk de getijdenkaart
  • Vermijd de scherpe oesterbanken
  • Zonnecrème aandoen en meenemen
  • Zonwerende en muggen werende kledij aantrekken
  • Genoeg water meenemen
  • Waterbestendige zak meenemen of alles in een ton steken
  • Kaarten downloaden op je draagbare gps of gsm
  • Waterdicht fototoestel

Onze volgende stop: Shark Valley Tram Tour

Kajakken naar Sandfly Island was één van de leukste activiteiten tijdens onze reis in Zuid Florida. Onze dag was zeker nog niet ten einde want we gingen later die dag naar Shark Valley om de Shark Valley Tram Tour te doen. We waren juist op tijd om in te checken…

• Kanotrip – Everglades National Park
  • Anhinga Trail – Everglades National Park
  • Road trip naar Key West

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!

Dit bericht heeft één reactie

1. The trip looks beautiful and exploring places while kayaking is awesome the best option available can’t be more agree, by the way, the crocodile is looking good while screaming, they do ??? Thanks for sharing though 🙂