Je bekijkt nu Ophalen camper bij Traveland Langley, BC

Ophalen camper bij Traveland Langley, BC

Pick up door Traveland Langley

Na het ontbijt werden we aan het Victorian Hotel in Vancouver opgepikt door een taxi, ingehuurd door Traveland Langley (Dag 2). Ik dacht dat degene die ons kwam ophalen een medewerker ging zijn van Traveland, maar ze gebruiken ook taxi’s in onderaanneming. Op het einde van onze rondreis zag ik dat het dezelfde taxichauffeurs waren die de klanten van Traveland naar de luchthaven en naar hotels brachten.

Ophalen camper bij Traveland in Langley, BC
Traveland Langley Navion Camper

Geef je een fooi of niet?

De vraag om wel of niet een tip geven komt dan altijd weer boven. Geef ik een tip in dit geval ? Zo ja hoeveel? Bij het uitladen van onze reiskoffers bij Traveland heb ik de taxichauffeur 20 $ CAD gegeven. Achteraf dacht ik dat dit misschien teveel was, omdat we eigenlijk best veel betalen voor de ophaaldienst bij Traveland, zo’n 90 $ CAD per rit. Ik ga ervan uit dat de RV verhuurder die de taxi’s regelt en betaalt, in dit geval Traveland Langley, er ook voor instaat de tips te betalen. Het zou gemakkelijker zijn voor toeristen, om dit eventueel op de website van Traveland Langley R.V. Rentals te vermelden.

Mercedes Class C Diesel Navion - 25 Ft

Zuinige Diesel...?

De Camper afhalen ging vrij vlot. Het was via Travelhome in Nederland dat we de camper hadden geboekt. Op het moment van de boeking was Travelhome goedkoper. Ik vond het veiliger indien we onze annulatie verzekering nodig hadden, we dat in Nederland konden regelen. Het was Samuel van Traveland Langley die de papieren ter plaatse regelde en ons een rondleiding gaf van de Mobilhome. Op het moment dat je de uitleg, waarschijnlijk voor de eerste keer, hoort over grijs afvalwater en zwart afvalwater, klinkt het allemaal wat ingewikkeld. Maar nadat je op dag 3 aan de verkeerde hendel trekt, is alles plots heel erg duidelijk! 🙂 We hadden voor de 25 feet Mercedes Navion Diesel gekozen. Diesel is in BC en Alberta bijna overal verkrijgbaar en is meestal goedkoper dan gewone benzine. Het grootste voordeel van een Diesel Camper is dat die veel zuiniger is dan een camper op benzine (ongeveer 30 à 40 %). Het verbruik heb ik niet exact bijgehouden, maar ligt gemiddeld rond de 14 à 15 liter per 100 km. De Navion Diesel heeft een cruise control wat gemakkelijker rijdt en vooral zuiniger. Maar goed ook, want zonder zou ik niet meer willen rijden. Er waren dagen dat we 4 uur reden en dan is een cruise control onmisbaar.

Traveland Langley R.V. Rentals - BC

We kozen voor Traveland Langley door de goede reviews en omdat ze de Navion Diesel verhuren. De mobilhome is ook iets smaller dan andere mobilhomes en makkelijker om te parkeren. Op de camping schuif je gewoon de slideout naar buiten waardoor er binnen evenveel of zelfs meer ruimte gecreëerd wordt dan bij een “gewone” mobilhome. Aan de andere kant van de mobilhome bevindt zich een elektrisch uitschuifbare luifel tegen de zon. Opletten dat je geen manueel water bijvult op hetzelfde moment dat je de luifel terug oprolt. Later meer daarover.

Berekening aantal km en Extra's

We hadden op voorhand gekozen voor een afstand van 3500 km, maar dit bleek op het einde van de rit een beetje krap. De totale afstand dat we aflegden was 3903 km. Voor een extra km kost het 0.41 CAD $, wat neerkwam op 185$ CAD extra op de eindfactuur (Drop-Off Contract). Had ik een extra bundel met 500 km genomen, dan had dit niet voordeliger geweest, want je krijgt geen geld terug als je minder dan 500 km van de bundel rijdt. Op het einde van onze trip zijn we van Horseshoebay naar Cultus Lake gereden (121 km) voor onze laatste nacht. Dat zou ik niet meer doen. We hebben op die weg veel file gehad en de prijs per km is het dan eigenlijk niet waard. Je moet je koffers nog maken en opruimen, want de volgende dag moet de Camper vóór 12u00 binnen zijn. Moest ik het overdoen, dan koos ik waarschijnlijk voor een latere oversteek van Vancouver Island naar Horseshoebay en een overnachting dichter bij Langley. Bij het ondertekenen van het Pick-Up Contract moesten we 647,04 $CAD betalen. We hadden een paar extra’s gevraagd die standaard niet in de camper aanwezig waren waaronder een Toaster (12$), een koffiemachine (15$) en een kleine picknick tafel (15 $). OK, kleintjes maken groot, maar op een totale huurprijs van 4517 € voor 20 nachten (+ 403 bijkomende kilometers aan 123 €) had ik de extra’s er gratis bijgegeven. Het totaal van de extra’s kwam op 47.04 $ (30 euro) inclusief taxen. De 600 $ is de VIP deposit en krijg je normaal gezien terug.

Mercedes Navion Diesel Camper

Niet vergeten - diesel - tanken !

Eens dat alles duidelijk was konden we vertrekken. Ik had nog nooit met een mobilhome gereden en het was verassend makkelijk. Zo een 25 jaar geleden moest ik voor mijn (eerste) werkgever af en toe de baan op met een Mercedes Sprinter en het blijkt nu dat het chassis van de Navion Diesel dezelfde is. Vandaar dat het mij vertrouwd overkwam. In het begin is het altijd een beetje zoeken, maar de inrichting van de mobilhome zit logisch in elkaar. Ook het dashboard is duidelijk en het rijden met een automatic had ik al eens gedaan. Dus eerst nog tanken en op naar de supermarkt!

Dure supermarkt...

Wauw, onze eerste inkopen waren er niet naast. De derde rekening die mijn MasterCard te slikken kreeg was opnieuw 600 $ CAD en ik had niet het gevoel dat we veel mee hadden. Je moet natuurlijk alles opnieuw kopen, zelfs peper en zout, en daar zitten dure spulletjes tussen. Bij Traveland heb je de kans om voeding en ander gerief, dat mensen niet mee willen of kunnen nemen naar huis en achterlaten op een rek, mee te nemen. We hebben zo toch het één en ander kunnen meenemen, maar veel verschil heeft het blijkbaar niet gemaakt. De helft belandde op het einde van onze rondreis terug op datzelfde rek. Het meeste eten dat daar op het rek ligt, ligt daar voor een reden. Ofwel gebruik je het niet, ofwel is het niet lekker. We hadden ook een 8 tal DVD’s bij Traveland Langley meegenomen en later teruggelegd. Voor de kinderen kwamen de DVD’s wel van pas. Dvd’s uit Europa kan je niet afspelen in Canada en dus ook niet in de camper. Het winkelen neemt veel tijd in beslag. Plan op voorhand wat je (echt) nodig hebt en maak een lijstje! Misschien leuk om te doen op het vliegtuig. Het eten is ongeveer even duur als in de duurdere winkels in België en Nederland, misschien nog iets duurder.

Bier is er erg duur...en koop je in een liquor store

Het bier is héél duur en van bedenkelijke kwaliteit. Eén blikje bier van 33cl kost er ongeveer 2 euro. Ik had in een liquor store een pack van 24 stuks gekocht en had er bij het eerste blikje al spijt van. Naast het Molson Canadian 24 pack stonden er ook Stella Artois Packs. Ik herinner mij nog dat ik dacht “We zijn in Canada dus ik ga Canadees bier drinken en hier geen (Belgische) Stella Artois beginnen drinken hé”. Pff…Ik had het beter wel gedaan. 😉 Wat heel tijdrovend is als je gaat winkelen in de superstores, is dat je er alles vindt, maar geen bier of wijn. Nadat je voor 600 $ hebt geshopt en denkt “nu zijn we weg naar de Othello tunnels” mag je eerst nog een Liquor Store gaan zoeken als je ’s avonds een pintje of wijntje bij al dat eten wilt drinken. Het probleem is dat die Liquor stores niet, zoals je zou vermoeden, naast de supermarkt zijn gelegen, maar integendeel een heel eind daarvandaan. Dus moet je aan mensen op straat vragen: “excuse me sir/madam…where can I find a liquor store please”.

Othello Tunnels - Coquihalla Provincial Park

Ok, we waren getankt, hadden voedsel en vonden drank. We konden eindelijk op avontuur vertrekken richting Hope en naar de Othello tunnels. Bleek dat de kaarten die ik op voorhand had gedownload via de app “Here WeGo” verdwenen waren. Ja dat begon al goed. Gelukkig had ik van mijn vader een landkaart meegekregen van British Columbia. Als je rijdt zonder GPS weet je pas hoe verleert je het bent om met een wegenkaart je weg te vinden. Jessica moest de kaart lezen waardoor we “bijna” ruzie kregen. Het was een hele opdracht de juiste weg te vinden en we hebben hier en daar eens mogen terugrijden, maar zijn toch aan de Othello Tunnel geraakt. We hadden Iets te ver van de Othello Tunnels geparkeerd, omdat we dachten dat het verder in de straat te smal werd om er nog te kunnen draaien. Dus ook al moesten we 2 km extra stappen, we zagen het volledig zitten.

De Othello tunnels zijn in 1914 over 3 bergketens aangelegd om een spoorlijn aan te leggen van Kootenay naar de kust. Je kan te voet door 5 verschillende spoorwegtunnels en over 4 bruggen wandelen. We zagen onze eerste zalmen onder een brug stroomopwaarts springen en de kinderen vonden het fantastisch. Oef, de druk was er af.

Othello Tunnels

Coquihalla Campground

Na de wandeling hadden we vrij vlug de weg naar de camping gevonden. De camping is een privé Camping en ik had een full hook up gevraagd. Eigenlijk is dat de eerste nacht niet nodig omdat de tanks van het afvalwater (grijze tank) en wc (zwarte tank) dan nog leeg zijn en we ook maar 1 nacht verbleven op Coquihalla Campground.

Coquihalla Campground, Hope

Ik had het nummer van onze kampeerplek al op voorhand via email ontvangen en konden er gelijk naartoe rijden. Bleek tot onze verrassing dat de plek al bezet was! Lap, weeral stress. Toen we aankwamen was het na 7 P.M en wist ik dat er dan een berichtje aan de receptie kon hangen met eventuele instructies. Niks aan de deur natuurlijk. Lichte paniek, maar er hing wel een telefoonnummer dat ik kon bellen. Gelukkig nam er iemand op en was hij zelfs na enkele minuutjes al aan de receptie. Hij kon inderdaad bevestigen dat onze plek was ingenomen door iemand anders, maar had voor ons gelukkig een andere plaats.

Traveland Camper aansluiten

Traveland Langley

Ondertussen was het donker en moesten we voor de eerste keer de camper aansluiten. Aan de hand van de blikken aan de overkant kon ik opmaken dat ik misschien wat hulp kon gebruiken. Terwijl ik teken deed “1st time camper” ben ik bij mijn buur hulp gaan vragen.

Die bleek een super vriendelijke Canadees te zijn. Hij heeft mij getoond dat je de wc afvoer gewoon los in de afvoer mag steken en ik er een steen moest opleggen. Niet alle afvoerslangen kan je op een afvoerput vastdraaien! De waterslang was aan de koppeling niet helemaal waterdicht en hij heeft er een andere dichting opgestoken, zodat we water konden aansluiten.

Aan de receptie was er wifi en kon ik de GPS-kaarten opnieuw downloaden. Tegen 9 P.M konden we eindelijk eten. We zijn vroeg gaan slapen, want de volgende dag moesten we vroeg op om naar Okanagan Lake North Provincial Park te rijden.

Via Manning Provincial Park naar Okanagan Lake

Dag 3: Rit van Coquihalla Campground bij Hope via Manning Provincial Park naar Okanagan Lake North Provincial Park (240km/150mi).

Lees verder

Route Dag 2 : Vancouver - Traveland Langley - Othello Tunnels - Coquihalla Campground