Je bekijkt nu Vakantieverblijf in de oostelijke bergen van Malaga

Vakantieverblijf in de oostelijke bergen van Malaga

Vakantievilla Los Almendros in Salares Spanje

Vorige zomer huurden we in Salares een vakantievilla op 800 meter hoogte in de rustig gelegen oostelijke bergen van Malaga. Het domein bevindt zich in de gemeente Salares, juist op de rand van het nationale park van Tejeda. Ideaal om te wandelen. We huurden een auto op de luchthaven van Malaga en vanaf daar is het dan nog een uurtje rijden. Buiten de pittoreske dorpjes zelf wonen er in de bergen bijna geen mensen. Hier en daar zie je op en tussen de heuvels mooie witte (vakantie) villa’s met in de tuin blauw glinsterende zwembaden. De villa die wij huurden lag op een half uur rijden (23km), bereikbaar via ontelbare kronkelende weggetjes, van het kustplaatsje Algarrobo-Costa.

Playa de Maro

Voor de mooiste kust moet je niet in Algarrobo-Costa zijn, maar er is daar wel een goede supermarkt. De Lidl ligt op de hoofdweg naar het strand (zie kaart onder) en gingen daar regelmatig onze inkopen gingen doen. Ik was dan 3 uur weg of we deden onze inkopen op de terugweg van een uitstap. Om een mooi strand te vinden, is beter om iets verder (15min) te rijden naar Playa de Maro, Cala del Cañuelo of La Herradura. Wij zijn niet veel naar het strand geweest, omdat het te lang (kronkelend) rijden was.

Playa Marina del Este - Almunécar
Marina del Este - Almunécar

Zwembad met panoramisch zicht

Als je in de bergen een huis met zwembad huurt heb je het strand eigenlijk niet echt nodig. In de bergen verblijven zonder een zwembad zou ik echter niet aanraden. Alle dagen sprongen we wel eens (de kinderen uren aan één stuk) in het zwembad op zoek naar verkoeling, want vanaf 9u00 begint het al goed op te warmen. Tegen 12u00 was het dan 28 à 30 graden.  Meestal wandelden we ‘s morgens een 3 tal uur zodat we terug waren voor het middageten met Oma, Opa en de kinderen. Het zicht op de oostelijke bergen van Malaga was prachtig.

Wandelen Salares Spanje
Wandeling Salares - Malaga
Hike to Salares - Malaga

Andere wandelingen in de omgeving

Vanuit onze vakantiehuis maakten we verschillende wandelingen in de bergen naar Salares, maar ook naar Canillas de Albaida en Sedella. Je zou gerust van Salares naar Canillas de Aceituno kunnen wandelen, maar dat was ons iets te ver (een extra 3u enkel). Moesten we er alleen zijn, dan zouden we onze wandelingen zeker langer gemaakt hebben. De streek is heel rustig en mooi. Op onze wandelingen in de bergen hebben we alleen vogels, schapen en berggeiten gezien.

Wandeling naar Canillas de Albaida
Wandeling Canillas de Albaida

Onze verblijfplaats in Salares

Tegen 18u00 begon het minder warm te worden en gingen we uit eten in Canillas de Albaida, Cómpeta. Of we bleven gewoon “thuis” met een aperitief op het terras, genietend van het prachtige uitzicht op de omliggende heuvels en in de verte de wazige blauwe zee. ’s Avonds gingen we soms een kleine wandeling maken om naar de ondergaande zon te kunnen kijken achter onze heuvel. De stilte, buiten de cicaden, springkanen en af en toe wat Spaanse honden die blaften, was het er muisstil. ’s Morgens vroeg, als de vogels begonnen te fluiten, lag er meestal een mysterieuze witte nevel tussen de lager gelegen heuvels. Die nevel verdween dan meestal bij het warmer worden tegen een uur of 9.30.

Vakantievilla Los Almendros Salares Spanje
Sunset Salares Spain

Naar buiten sluipen...

We verbleven er dat jaar samen met mijn ouders en Jessica en ik waren meestal het eerst wakker. Het was dan belangrijk om zo stil mogelijk ontbijt te nemen en naar buiten te sluipen zonder iemand wakker te maken. De villa was één van de mooiste en best gelegen verblijfplaatsen dat we al hadden meegemaakt, maar de deuren en klinken kraakten en piepten als je nog maar naar keek. Het was dus elke morgen opletten om onze kleine monstertjes (onze kinderen) niet wakker te maken. De prijs van de vakantie villa was niet goedkoop, maar we vonden het zijn prijs wel waard. Er zijn 3 slaapkamers met airco en 2 badkamers met wc en douche. De keuken is ook heel goed uitgerust. Eten kan je ofwel binnen of natuurlijk buiten op het mooie terras. Het laatste stuk van de route naar het huis is redelijk slecht, maar dat heeft ook het voordeel dat er daar dan geen mens komt. Ook niet om te komen wandelen, ook al ligt de villa pal aan een GR route.

Hike to Canillas de Albaida - Spain

We hebben de prijs van de villa gedeeld met mijn ouders, anders hadden we het waarschijnlijk niet gedaan. Je kan de villa huren via Homeaway.nl of rechtstreeks bij de eigenaar via deze link. Vanuit Salares kan je meerdere mooie daguitstappen maken naar Malaga of Granada. Wij bezochten o.a. het Alhambra in Granada. Zeker doen! Het verslag daarvan kan je binnenkort via deze link bekijken. Het is ook mogelijk verschillende avontuurlijke uitstappen te maken met het lokale bedrijfje Salamandra vanuit Cómpeta naar de bergen.

Bezoek aan Frigiliana

Frigiliana - Festival de las tres culturas

Frigiliana is een in de bergen gelegen wit dorpje en is meer dan de moeite waard om te bezoeken. Het is zo een dorp waar je onmogelijk met een auto door de smalle straatjes kan rijden en waar ouderen in de schaduw op de trappen zitten te praten. In elk dorpje zagen we wel een 10-tal mannen onder een boom of op een pleintje discussiëren. Die noemden we dan de gemeenteraad. Toen wij Frigiliana bezochten was er juist een jaarlijks feest aan de gang. Gelukkig arriveerden we op de middag want het eigenlijke feest kwam pas rond een uur of 17u00 echt op gang. Overal hingen vlagjes in de straten en op de pleintjes. Er stonden veel kraampjes waar je iets kon eten, drinken of kopen. Het feest noemt “Festival de las tres culturas” en duurt 4 dagen.

In Frigiliana vieren ze het eeuwenlange vreedzame samenleven van de Christelijke, Arabische en Sefardische cultuur. Het feest is het laatste weekend van augustus en je kan er dan genieten van muziek, dans, kunst en van de vele verschillende culturele eetgelegenheden. Het centrum van de festiviteiten bevindt zich op het dorpsplein van Frigiliana. Toen we vertrokken rond een uur of 22u00 waren alle parkings vol en stond er een file vanaf Nerja. Echt een ramp. Er waren wel extra parkings voorzien langs de baan naar Frigiliana, maar de chaos leek erger dan op de Gentse feesten. Ik zou zeker aanraden om het feest van Frigiliana te bezoeken, maar ga zeker al om 16u00 of kom met de shuttle vanuit Nerja. Die rijdt van 19u00 tot 2u00 op en af. Andere leuke dorpjes om te bezoeken zijn Cómpeta en Canillias de Albaida.

AquaPark

Op het einde van onze reis zijn we als afsluiter nog eens gaan zwemmen in aquapark “Aqua Trópic” in Almuñécar. De bewaakte parking is betalend (3€) en ligt naast het Aquapark. In Spanje vind je wel altijd zo’n aquapark in de buurt en onze kinderen vinden het leuk om er naartoe te gaan. Geen idee of we zo een reis nog eens zouden maken met de kinderen, maar we vonden het door de prachtige ligging met de vele wandelpaden voor de deur en de mooie villa met zwembad een geslaagde reis. Dit was de tweede keer dat we met de kinderen en mijn ouders samen naar Spanje op reis gingen. De vorige keer ging de reis naar Mallorca en opnieuw hadden we prachtig weer.

Aquapark Almunécar

Het Alhambra bezoeken in Granada

We hadden op voorhand online tickets gekocht voor het Alhambra en bezochten eind augustus op een rustige weekdag het middeleeuwse Fort en de Paleizen van Nasrid. Granada ligt op twee uur rijden van Salares, maar het was de rit meer dan waard. Vooral het bezoek aan de paleis van Nazaríes was een hoogtepunt. Maar alleen al het rode fort “Alcazaba”, het paleis van Carlos V. en de weelderige bloemen- en binnentuinen maakt een bezoek aan Alhambra het waard.

Lees verder: Het Alhambra bezoeken in Granada

Het Alhambra

Salares en de omgeving

• De mooiste wandelingen op Tenerife
  • Mallorca – Veelzijdig vakantie eiland
  • Gozo – Ongerepte parel van Malta

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!

Dit bericht heeft één reactie