Je bekijkt nu Wandelen op Whistler Mountain en zippen met Ziptrek Ecotours

Wandelen op Whistler Mountain en zippen met Ziptrek Ecotours

We vertrokken die morgen (dag 14) om 8.30 a.m. van Nairn Provincial Park naar Whistler (35km/21mi) om er te gaan wandelen op Whistler Mountain. Whistler is een gezellig ski-stadje gelegen op 125 km ten noorden van Vancouver. In 2003 werd het skigebied gekozen voor de Olympische Winterspelen in 2010. De naam Whistler (fluiten) komt van het geluid, dat de marmotten die op de berg voorkomen, maken. Zelf heb ik die dag één Marmot gezien, maar heb hem niet horen fluiten. In Whistler hebben we even moeten zoeken naar de RV-parking. Je kan best de parkeerplaats in je gps vastleggen (adres: 4350 Blackcomb Way Whistler).

4/5
Whistler Mountain & Ziptrek Ecotours
Whistler Mountain

Apps die kunnen helpen

Ik gebruikte op onze rondreis de gratis app “WikiCamps Canada”. Om reclame van de app te verwijderen betaal je denk ik een 2 euro. Op voorhand had ik alle adressen van onze campings en bezienswaardigheden in de app opgeslagen. Je klikt in de app op de volgende bestemming en die opent je gps-app via een andere gratis app, dat ik op reis veel gebruik, namelijk “Here WeGo”. Deze gps-app werkt heel goed en is offline te gebruiken. De kaarten kan je best thuis downloaden, omdat je in West-Canada weinig gratis wifi hotspots zult vinden, om de grote hoeveelheid aan MB te downloaden. De eerste dag waren al mijn kaarten plots uit de app verdwenen, maar heb ik ze de eerste dag op een privé camping opnieuw kunnen downloaden.

Wandelen Whistler Mountain

RV-Parking in Whistler

De parking P3 was ik er vergeten insteken en het was dus zoeken naar de parking in Whistler. De prijs voor een ganse dag parkeren op P3 met de camper was 20$ CAD. Op de automaten staat dat je moet betalen tot 5 p.m, maar als je een dagticket neemt, mag je er langer parkeren. We kwamen aan op de parking van Whistler om 9u00 om te gaan wandelen op Whistler Mountain, maar verloren veel tijd aan de lift. We hadden op voorhand combi-tickets gekocht bij Ziptrek Ecotours en had de tickets thuis afgedrukt. Ik ben binnen gegaan om te vragen of alles in orde was voor de zipline tour die we hadden geboekt.

Verloren tijd aan de lift

Ze zeiden dat we de Gondola mochten nemen, maar om 1.55 p.m bij ZipTrek terug moesten zijn. We schoven aan bij de liften, maar toen het aan ons was zei de medewerker dat onze internet vouchers niet voldoende waren en we onze tickets bij de customer service moesten laten valideren. Daar heb ik opnieuw 20 min staan aanschuiven. Daar vertelden ze mij dat ik eerst naar ZipTrek moest om de juiste tickets op te halen! Opnieuw naar ZipTrek en daar gaven ze mij nu de juiste tickets. De tijd dat we hadden uitgetrokken om met de gondel naar boven te gaan was al beperkt en het was ondertussen al 9.45 a.m. We hadden dus veel kostbare tijd verloren door administratieve rompslomp, dat we eigenlijk probeerden te vermijden door op voorhand de tickets te kopen. Om 10u00 a.m. zaten we eindelijk in de gondel op weg naar de Suspension Bridge en hopelijk konden we ook de Peak to Peak gondel nemen naar Blackcomb Mountain.

Wandelen op Whistler Mountain

Eens boven, zie je de suspension brigde in de verte hangen. Je hebt een andere lift nodig om er te geraken, maar dat is in de prijs van je ticket inbegrepen. Als je graag wandelstokken gebruikt, dan zijn die gratis en vrij te nemen uit de plastieken tonnen die je aan het begin van de wandelpaden kunt vinden. De lift naar de Suspension Bridge ligt op een kleine 10 minuutjes wandelen op Whistler Mountain. Het was niet druk en we konden onmiddellijk mee naar boven. Het was prachtig zonnig weer en hadden eens een goed zicht op de omliggende bergen.

Suspension Bridge Whistler BC

Peak 2 Peak Gondola

Nadat we allemaal eens over de brug waren geweest, zijn we met de lift naar het Peak 2 Peak station gegaan. Ook hier hadden we vrij onmiddellijk een gondel te pakken. Er stonden wel een 50 tal mensen aan te schuiven, maar die wilden allemaal een grijze gondel met glazen vloer. Daardoor moesten we niet aanschuiven en konden we met de rode gondel naar Blackcomb Mountain voor een kleine wandeling. Het was ondertussen 12.30 p.m. toen we de Peak2Peak gondel namen.

Peak 2 Peak Whistler BC

De “overtocht” is 4.4 km/2.73 mi lang en duurt 11 minuten. De Peak 2 Peak lift heeft enkele wereldrecords op zijn naam staan, waaronder de hoogste lift en de langste spanwijdte ter wereld in zijn categorie.

Wandelen op Blackcomb Mountain

Aan de andere kant van de vallei kom je aan op Blackcomb Mountain. Dat is een skigebied, dat werd geopend 1980 en vanwaar verschillende wandelingen starten. Aangezien we niet veel tijd hadden, maakten we de kleine Alpine Walk Loop wandeling van 1.4 km/0.9mi . Het geeft je een goede impressie van de omgeving. Midden onze wandeling hebben we onze boterhammen opgegeten. Onderweg naar de lift heb ik een Pika gezien. Dat is een klein schattig knaagdiertje. Ze zien eruit als een kruising tussen een muis en een konijn en zijn moeilijk te spotten door hun goede camouflage. De tweede keer op de Peak 2 Peak stond niemand aan te schuiven en konden we mee in zo’n een grijze gondel. Deze grijze cabines hebben een glazen vloer, maar ik vond het geen grote toevoeging en het wachten niet waard. We waren beneden op tijd voor de volgende activiteit.

Blackcomb Mountain BC Pika

Ziptrek Ecotours

Om 2.10 p.m. vertrokken Eli & ik opnieuw met de gondel naar het midden-Station van Whistler Mountain, vanwaar we met Ziptrek Ecotours te voet het bos ingingen. We hadden de Eagle Tour met de 5 zipline afdalingen geboekt. De eerste afdaling was was direct de snelste en langste van de 5. De toon was onmiddellijk gezet. In het begin ben je toch een beetje zenuwachtig, want de enigste keer dat wij gezipt hadden was op een speeltuin 20 cm van de grond. Hier glij je over een afstand van meer dan 1km en aan een heel hoge snelheid tussen de bomen over een rivier. De ganse tour duurt ongeveer 2.5 tot 3 uur en vonden het de moeite om te doen.

Treetrek Tour - Whistler BC

Je kan een GOPro huren bij ZipTrek Eco Tours, maar dat hebben we niet gedaan. Je vindt genoeg op you tube of op de website van Ziptrek Ecotours als je eens zo’n filmpje wilt bekijken. We vonden het allebei erg leuk en veilig. Er waren 2 medewerkers op de zip-tour, die je bij elke oversteek hielpen om alles opnieuw vast te maken en de gordels en haken nog eens controleerden dat het veilig was om te zippen. Jessica en Tess hadden tegelijkertijd een wandeltour door de bomen (TreeTrek Tour) omdat Tess te weinig woog om mee te mogen zippen. De tour was enkel door ons geboekt waardoor Jessica & Tess eigenlijk een Engelstalige privé-gids hadden. Af en toe zagen ze ons boven hun hoofden zippen naar de andere kant van de vallei. Daar vond Tess niks aan.

Wandelen en zippen met Ziptrek Ecotours op Whistler Mountain

Whistler Pizza $$$

Beneden in Whistler zijn we nog even gaan winkelen en konden we Tess weer “gelukkig” maken met een paar oorbellen met de Canadese vlag op. Ze weet het soms uit te spelen 😉. Toen we door het dorpje liepen en de kinderen de vele eetkrampjes zagen kregen ze natuurlijk zin in een pizza, maar de prijzen waren er niet normaal duur. Eén slice pizza kostte zoveel als een normale ganse pizza. We hebben op de camping aan de receptie even geïnformeerd om eventueel een pizza te laten leveren aan de camper. Het was niet goedkoop, maar te doen van prijs. Het goedkoopste is om pizza via internet te bestellen, maar voor ons was het omslachtig (plaats camper) om dat uit te zoeken. Ik heb dan gewoon naar de firma gebeld, maar de korting was op die manier niet geldig. De prijs voor 2 medium pizza’s was 30$ CAD.

Riverside Resort - Whistler BC

Onze camping, Riverside Resort, was duur en we vonden het er niet echt gezellig. De prijs voor één nacht was 71 $ CAD taks inbegrepen. Er loopt een elektriciteitsmast over de camping, maar niet over de plek dat we reserveerden. Daar had ik voor we vertrokken via google al eens naar gekeken. We hadden plaats E5. Als uitvalbasis naar Whistler is die ideaal gelegen, vandaar de hoge prijzen. In de omgeving zijn nog andere campings, maar die liggen allemaal nogal ver verwijderd van het dorp. Vanaf deze camping zou je zelfs gemakkelijk te voet naar Whistler Upper Village kunnen wandelen.

Riverside Resort Whistler BC
Whistler BC

Pad naar Whistler

Er loopt zelf een pad dat start vanaf de camping en naar het dorp gaat. Na de pizza’s zijn de kinderen nog even op de speeltuin geweest en ’s avond hebben we naar een filmpje gekeken. We hadden en full hook-up die nacht. De volgende dag verlieten we het vaste land en gingen oversteken naar Vancouver Island.

Met BC Ferries naar Vancouver Island

Dag 15: Rit en boottocht van “Whistler naar het prachtige Picific Rim National Park” (300 km/186mi) aan de andere kant van Vancouver Island.

Lees verder

Wandelen op Whistler Mountain & Omgeving: Kaart

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!