Je bekijkt nu Wandeling Cap d’Erquy & Lacs Bleus

Wandeling Cap d’Erquy & Lacs Bleus

Wandelen van Cap d'Erquy naar La Plage Portuais

De wandeling Cap d’Erquy naar la Plage du Portuais en Lacs Blues was voor mij de mooiste wandeling dat we maakten tijdens ons verblijf in februari aan de Côte d’Armor in Bretagne. De totale wandelafstand is 7 km en loopt in een lus, maar is heel afwisselend. De wandeling begint aan de kleine parkeerplaats (plaats voor 15 auto’s) bij Pointe du Cap d’Erquy en is bereikbaar via Rue de Four à Boulets. Het naturistenstrand Plage de Lourtuais (foto) is één van de mooiste stranden van de Côte d’Armor.

Plage de Lourtuais

Wandeling Cap d'Erquy start aan de parking

Op het einde van de gratis parking staat een bord met de mogelijke wandelingen in de buurt. Links van het bord start de gele wandeling en is aangeduid met de rood-witte horizontale markeringen van de GR34 route. Op de wandeling volgden we de bijkomende extra gele markering. Blijf zeker op de aangeduide paden want de streek is nog niet zolang geleden opnieuw aangeplant in het teken van de renaturering van ecologisch bedreigde gebieden.

wandeling Cap d'Erquy

Plage de Lourtuais

Het eerste deel loopt via een rotsachtig pad hoog boven de zee en biedt een mooi panoramisch uitzicht op de kust en vanaf Cap d’Erquy ook op la Plage de Lourtuais. Juist voor Plage de Lourtuais gaat het pad steil omlaag tot aan een pad waar je links afslaat tot aan het strand. Je kan rechtdoor wandelen tot op het strand of rechts afslaan en verder de GR-route volgen richting Pointe de la Mare Aux Rets. Honden mogen mee op het strand tot 15 mei.

Wandeling Cap d'Erquy via Plage du Portuais

Het pad loopt even parallel met het strand en gaat dan via een houten vlonder pad en trappen steil naar boven. Boven sla je linksaf en volg je de GR34 route. Eens je rondom Pointe de la Mare Aux Rets bent, heb je een spectaculair uitzicht op nog één van de mooiste standen van de Côte d’Armor, Plage du Portuais. Na de kleine afdaling kan je opnieuw links afslaan en via een steile trap naar het strand en de gele wandeling verderzetten zoals beschreven op het bord aan de parking.

Plage du Portuais

De wandeling inkorten ➡️

Wij zijn verder gewandeld op de gele wandeling, maar eigenlijk kan je op dit punt ook rechts afslaan en kom je uit in de Rue de la Côte des Pâques. De gele route gaat nog een klein stukje verder langs het strand (Plage du Portuais via de steile trap) en later door een pijnbomenbos, maar je komt uiteindelijk uit op hetzelfde punt. Op de gele wandeling kom je aan een kruising met houten bareel (zie foto bospaden). Daar sla je rechtsaf en is het nog 250 meter stappen tot aan Rue de la Côte des Pâques. Dat is het punt waar de ingekorte wandeling samenkomt met de gele wandeling.

Toegang tot Plage du Portuais
Gele wandeling: Kruispunt bospaden

Dus rechtsaf voor de ingekorte wandeling en wandel in zuidelijke richting door Rue de la Côté des Pâques en voorbij een andere parking aan je rechterkant. Je komt uit op Rue des Grès Roses. Daar sla je opnieuw rechtsaf tot aan Rue du Four À Boulets. Vanaf de splitsing is het via Rue du Four à boulets nog 600 meter stappen tot je op de linkerkant aan een pad komt dat naar les Lacs Bleus leidt.

Bretonse pannenkoeken in de haven van Erquy

Wij zijn via een andere weg naar de haven van Erquy gewandeld (aan de splitsing links aanhouden via Rue le Hamel en Rue de Tu És Roc), omdat we nog lunch wilden eten in een crêperie en toch even wilden schuilen voor de regen. We vonden een tafel bij Crêperie le vieux port waar we binnen konden zitten. De Bretonse pannenkoeken waren lekker, maar vonden het eigenlijk een beetje te duur voor wat het was. De totale prijs van de lunch kwam op 47 euro en dronken spuitwater bij het eten. Een biertje van 25 cl kostte 3.5 euro en één van 50 cl was 6 euro.

Bretonse pannenkoek

Erquy is gekend voor zijn Sint-Jacobsschelpen en mosselen.

Les Lacs Blues

Na de lunch was het opgeklaard en wandelden we verder richting de haven van Erquy. We zagen op de rechterkant van de weg al snel een houten trap die naar les Lacs Bleus ging. Er staan borden. Boven gekomen moet je dan wel ongeveer 100 meter terug (naar rechts) om bij het eerste meertje te komen. De kleine meren met zo goed als stilstaand water worden prachtig omgeven door hoge rotsen en pijnbomen. Het lijkt hier even alsof je aan de Côte d’Azur bent.

Les Lacs Bleus
Lacs Bleus

Kanonballen oven bij Cap d'Erquy

Toen we langs de meren passeerden, was het opnieuw erg zonnig, maar even voorbij les Lacs Bleus begon het te regenen en zelfs te hagelen. Nu was het niet ver meer alvorens we terug op een teerweg kwamen, dat naar de parking gaat. Voor je op de teerweg komt, passeer je een oud huis met een kanonballen oven. De oven is gebouwd in 1794 en werd gebruikt om aanvallen van de Engelse vloot af te slaan. De ballen werden in de oven roodgloeiend verhit om vervolgens de schepen in brand te steken. De doeltreffendheid van deze techniek is nooit aangetoond.

Vanaf de plek heb je wel een adembenemend uitzicht op Erquy, de zee en de kust. Op de wandeling van Cap Fréhel naar Fort La Latte vind je op het terrein van het kasteel nog zo’n zeldzame kanonballen oven. Fort La Latte kan na de wandeling aansluitend bezocht worden en is een bezoek meer dan waard.

Kannon ballen oven

Wandeling van Cap Fréhel naar Fort La Latte

De kustwandeling van Cap Fréhel naar Fort la Latte is één van de mooiste van Bretagne en gaat langs een deel van de goed gemarkeerde GR34-route.

Lees verder

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!

Dit bericht heeft 2 reacties

1. nicole

wat leuk dit allemaal te lezen, in september ga ik naar Cap Fréhel en omgeving, ben benieuwd om al dit moois te zien!

1. Wim

Dag Nicole,
      Bedankt voor je berichtje. Goede reis!