Je bekijkt nu Wandeling naar Torre Vigia del Cap d’Or in Moraira

Wandeling naar Torre Vigia del Cap d’Or in Moraira

Wandeling Moraira - Torre Vigia

Korte, maar mooie wandeling naar de uitkijktoren Torre Vigia Cap d’Or van Moraira in de gemeente Teulada. Het vertrekpunt van de wandeling (SL CV-51) was voor ons in één van de smalle straatjes van El Portet de Moraira. El Portet de Moraira is een prachtig gelegen vissersdorpje aan de Costa Blanca. De straat waar we onze huurauto parkeerden noemt Calle Puerto del Sol. Je kan eventueel proberen om op “de grote” parking van El Portet de Moraira te parkeren, maar die was die dag volzet (eind augustus-11am).

Wandeling Moraira

De wandeling is in totaal 2 km lang en begint op het einde van de straat “Puerto de Alcudia”. Probeer om zo ver mogelijk in die straat te parkeren, want de twee laatste straten gaan erg steil omhoog.

Door beschermd natuurreservaat

Aan het  beginpunt van de wandeling zie je, een beetje verborgen onder de takken van een struik, een naambord dat het startpunt van de wandeling aangeeft. Het eerste korte deel begint met een steile klim. Het gebied waar je doorwandeld is een beschermd flora micro-reservaat van Cap d’Or. Let dus extra op dat je geen planten beschadigd. De ondergrond is onregelmatig en de rotsen waarop je stapt zijn door de vele wandelingen soms erg glad. Voorbij het huis op je rechterkant, kom je snel aan een kleine splitsing. Daar ga je  links naar boven en volg je het smalle pad tot aan een informatiepaneel.

Begin wandeling Moraira
Wandeling naar de uitkijktoren Torre Vigia

Splitsing Cova de la Cendra

Op dat punt wandel je verder tot aan een 2de splitsing. Daar kan je linksaf, maar volg je het pad rechtdoor. Het pad naar links gaat naar Cova de la Cendra via een steile helling naar beneden. Ons doel was om die dag om naar de uitkijktoren te wandelen. We volgden dus het pad rechts tegen de helling verder. Het wandelpad loopt licht stijgend rond de berg en met de klok mee.

Wandeling Moraira Torre Vigia

Steile kliffen en prachtige vergezichten

Na de bocht rond de berg heb je een fenomenaal uitzicht op de Balearische Zee en de steile kliffen langsheen de uitgestrekte kust. We hadden die dag een goed zicht en je kon toen erg ver zien, zelfs tot voorbij Cap de la Nau. Er vaarden die dag heel veel bootjes langs de kustlijn tussen Jávea en Calpe. Het leek wel een autostrade, maar dan met bootjes op zee. Na 5 min stappen langs de kliffen kom je op een punt, vanwaar je de wachttoren kan zien en je er recht naartoe kan wandelen.

Torre Vigia del Cap d'Or

Wandel boven zeker eens in een cirkel rond op het Plateau. Zoals je kan zien op de onderstaande foto heb je een prachtig zicht op de drie mooie stranden van Moraira en de haven. Vanaf de uitkijktoren kan je in de verte goed Calpe zien liggen. Ook daar maakten we een mooie wandeling naar de top van de Penyal d’Ifac.

Wandeling naar de uitkijktoren van Moraira

Playa El Portet - Moraira

De wandeling is perfect te combineren met een dagje strand aan Playa El Portet, maar ik zou afraden de wandeling op teenslippers te maken. Het is geen lange wandeling, maar omdat het terrein nogal oneffen is, zou ik toch aanraden stevige wandelschoenen of ten minste sportschoenen aan te trekken. Probeer de wandeling in de zomer vóór 9u00 ‘s morgens aan te vatten en neem voldoende water mee.

Kaart: Wandeling Moraira - Torre Vigia del Cap d'Or

Wandelingen in de buurt van Moraira

We maakten in Jávea en omgeving ook andere mooie wandelingen, zoals de wandeling naar de top van de Penyal d’Ifac in Calpe. Ook de wandeling naar Cova Tallada is de moeite.

Naast prachtige wandelingen en zwemmen, zijn er nog andere activiteiten om te doen. We maakten bijvoorbeeld een uitstap naar de watervallen van Algar en bezochten het pittoreske bergdorp Guadalest, gelegen op ongeveer 20km van Benidorm. Op de terugweg is een bezoekje aan het kustdorpje Altea een absolute aanrader!

Wandeling Moraira Torre Vigia

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!