Je bekijkt nu Wells Gray Provincial Park – Watervallen, beren en zalm

Wells Gray Provincial Park – Watervallen, beren en zalm

Op dag 12 stonden we vroeg op, om als eerste bij Spahat Falls in Wells Gray Provincial Park te zijn. Het was nogal mistig toen we op de parking kwamen en er stond geen enkele auto of camper op de parking van Spahats Falls. Eerst ben je blij, maar dan begint het toch door te dringen dat er iets niet klopt. Na een 5-tal minuutjes stappen in de richting van de waterval kom je aan een punt dat je toch iets moet gaan zien. Niet dus, het enige dat we zagen was een dikke witte ondoordringbare mist. Toen we later op de dag terugkwamen en de parking voor de helft vol was, zagen we aan welke diepe afgrond we toen stonden.

4.5/5
Helmcken Falls
Spahats Falls Mist

Wells Gray Provincial Park - Zwarte beren

We zijn dan maar verder beginnen rijden richting Bailey’s Chute. Tegen de tijd dat we daar aankwamen was de mist opgetrokken en hadden we een blauwe hemel. Onderweg naar Bailey’s Chute zagen we onze 2de zwarte beer. Het was een jonge zwarte beer die aan het eten was langs de kant van de weg. We stopten op tijd en konden hem de ganse tijd observeren. Op de terugweg hebben we hem niet meer gezien.

Zwarte beer Wells Gray PP

Zalm bij Bailey's Chute

Bailey’s Chute is de plaats waar je op het einde van de zomer, zalm kan zien springen. Er is een kleine parking waar er ondertussen één auto stond. De mensen kwamen juist terug en vertelden ons dat er zalmen uit het water sprongen. Ik heb hen verteld waar we een zwarte beer zagen en ze zeiden dat ze nog geen zwarte beer hadden gezien. Na een kleine wandeling kwamen we aan de plaats vanwaar je de zalmen goed kon zien springen. Je moest soms enkele minuten blijven kijken vóór je er één zag springen. Ik had mijn fototoestel scherp gezet op het midden van het water en afgedrukt toen ik er één zag opspringen.

Bailey's Chute
Wells Gray National Park

Berenjong

Op de terugweg naar Helmcken Falls zagen we langs de kant van de weg een klein berenjong dat zijn moeder kwijt was. Het liep in de gracht langs de weg en maakte luide geluiden. Uitstappen mag je nooit doen om bijvoorbeeld een foto van een beer te nemen. Stel je voor dat de moeder toch in de buurt is.

Helmcken Falls

We zijn dan maar stilletjes verder gereden naar Helmcken Falls. Deze waterval is één van de bekendste van Wells Gray National Park, maar het is dan ook één van de mooiste. Er werd gezegd dat de ontdekker, Robert Henry Lee midden 1913 zijn kamp verliet en langs rivier de Murtle liep, toen hij de waterval ontdekte. Hij vroeg de premier van de Britse regering van Colombia, Sir Richard McBride of de watervallen “McBride Falls” mocht heten. In plaats daarvan werden ze Helmcken Falls genoemd naar John Sebastian Helmcken, een arts die werkte voor de Hudson Bay Company. Spijtig genoeg heeft Dr. Helmcken, Helmcken Falls zelf nooit gezien.

Vissen op forel en zalm

Niet ver van Deer Lake hebben we geluncht en heeft mijn zoon eindelijk kunnen vissen. Ik heb het eerst geprobeerd en bij de eerste worp hadden we al beet, een forel. Bij de tweede worp hetzelfde. Eli kon niet wachten en toen het aan hem was, ving hij er ook één. Daarna had hij de plug iets te traag binnengehaald en kwam die vast te zitten tussen de rotsen. We hadden eigenlijk maar 1 plugje en ik ben er dan maar met een duikbril en snorkel beginnen naar zoeken. Het water was ijzig koud, maar Eli wilde echt vissen dus zat er niks anders op dan gaan zoeken.

Sterke stroming

De stroming stond sterk en ik voelde hoe de stroming van Clearwater River aan mij trok om mij mee te sleuren. Na een 15 minuutjes zoeken heb ik het opgegeven en heb ik een ander plugje aangepast zodat we opnieuw konden vissen. Zoals ik al schreef in dagverslag “Van Revelstoke naar Kootenay National Park” mag je enkel vissen met éénhakige plugjes en zonder weerhaak. Ik heb er gewoon 2 afgeknipt met een kniptang, alsook de weerhaken. Zo kon hij legaal verder vissen en heeft er nog 2 kunnen vangen, waarvan één grote. Meenemen mochten we gelukkig niet, anders had ik de zalm moet doden, want Eli had wel zin in één. Na het vissen en de lunch hebben we Dawson Falls en Spahats Creek Falls zonder mist gezien.

Spahats Falls

Spahats Falls is 60 meter (197 voet) hoog, maar als je het onderste deel erbij telt, kom je al snel aan 75 meter. De waterval stroomt over een 600.000 jaar oud lavabed. De benaming Spahats Falls komt van de oorspronkelijke inwoners, dat beer betekent. De rivier waarin de waterval uitmond noemt Beer Creek, vandaar de naam Spahats (beer) Creek Falls. Later werd de naam Spahats Falls geaccepteerd omdat er al (te)veel Beer Creeks in Canada waren. Spahats Falls behoort tot Wells Gray National Park en is zeker de moeite om te gaan bekijken. Op doorreis is het slechts 10 minuutjes van Yellowhead Highway gelegen.

Dawson Falls

De 90 meter brede Dawson Falls is één van de zeven watervallen aan Murtle River in Wells Gray Provincial Park. Het uitzichtpunt ligt op een 10-tal minuutjes stappen van de parking. Dawson Falls wordt ook soms wel de “Mini Niagara” genoemd door zijn soortgelijke hoefijzervorm. Er zijn nog veel andere watervallen die je in Wells Gray National Park kan bezoeken. Een overzicht van de andere watervallen vind je op de Wells Gray website.

Watervallen, beren en zalm in Wells Gray National Park

We verbleven voor de 2de nacht op camping Dutch Lake RV Park en ‘s avonds zijn de kinderen opnieuw in Dutch Lake gaan zwemmen. Ze hadden ondertussen al vriendjes gemaakt en wilden wel nog een paar dagen langer blijven. Eli & Tess hadden het hier naar hun zin, maar spijtig genoeg moesten we de volgende dag alweer vertrekken.

Nairn Falls Provincial Park

Dag 13: Rit van Dutch Lake aan Well’s Gray National Park naar Nairn Falls Provincial Park (395 km/245mi). Die avond maakten we nog een korte wandeling naar Nairn Falls.

Lees verder

Wells Gray Provincial Park: Kaart

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma Overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!