Je bekijkt nu Wild Pacific Trail – Lighthouse Loop Walk – Ucluelet

Wild Pacific Trail – Lighthouse Loop Walk – Ucluelet

Dag 17: Wild Pacific Trail. De dag ervoor bezochten we het gezellige dorpje Tofino en de eilanden Vargas Island & Meares Island. Aan het andere uiteinde van highway 4 in het zuidoosten ligt Ucluelet, vanwaar je een mooie wandeling langs de grillige kust kunt maken. Het pad dat we volgden noemt Wild Pacific Trail Lighthouse Loop walk en is pas recent aangelegd. Maar de eerste wandeling dat we maakten die dag was Rainforest Trail A & B in het Pacific Rim National Park op weg naar Ucluelet. Deze twee wandelingen zijn de bekendste van de regio en is de stop waard. Allebei zijn het kleine mooie wandelingen die doen denken aan Meares Island, waarvan Rainforest Trail A & B dan de lightversie zijn.

5/5
Lighthouse Loop Walk

Rainforest Trail B

De parking ligt aan de zuidkant van de snelweg (#4) en je moet dus de baan oversteken om wandeling A te doen. Opletten bij het oversteken, want de auto’s rijden er aan hoge snelheid. Green Point Campground ligt maar op 3.5 km/2.2mi van de erg kleine parking. Als eerste wandeling maakten we Rainforest (loop) Trail B. Deze 1km lange wandeling loopt in het begin langs een grindpad, waarna het overgaat in houten vlonders. Aan de kruising sla je linksaf en loop je in een loop via een kronkelend houten pad tussen 80 meter hoge Rode Cederbomen en Hemlocksparren. In het begin van de wandeling zijn er nogal wat trappen. Langs het pad staan verschillende borden met uitleg over de fauna en flora van het bos.

Rainforest Trail A

Op het einde van de loop stijgt het pad opnieuw en kom je op dezelfde kruising van aan het begin van de wandeling. Daar sla je linksaf om na een 200 meter opnieuw aan de parking te komen. Zoals ik schreef moet je de baan over om Rainforest Trail A te maken. De afstand van dit gedeelte is ook 1 km en loopt in een loop door een gelijkaardig type bos. Het zijn twee mooie wandelingen, maar voor mij konden ze niet tippen aan de wandeling op Meares Island. Daar had ik meer het gevoel in een echt regenwoud met oeroude bomen te wandelen.

Rainforest Trail A & B

Ucluelet Co-op winkel

De volgorde van de wandelingen hadden we misschien beter omgedraaid. Eerst Rainforest Trail A & B en pas daarna dus Meares Island bezoeken. Ondertussen stonden er vier auto’s en campers te wachten voor een plaatsje om te parkeren toen we vertrokken naar Ucluelet. Voor we aan de wandeling aan de kust konden beginnen, moesten we inkopen doen.

Vlak langs highway 4 ligt er bij Ucluelet een Co-op supermarkt en parkeerden gewoon naast de weg. We konden er alles krijgen wat we nodig hadden en nog veel meer. De winkel heeft verschilende afdelingen, waar je van alles kan kopen, van kampeergerief tot visgerief en zelf een zeekajak kopen was mogelijk. Eli wilde er een 5kg zware fuik kopen om mee te nemen naar België. Na de inkopen zijn we nog even binnen gegaan in een winkeltje, maar was erg op toeristen gericht en de prijzen duidelijk ook. Op dit punt van de rondreis zaten we vrij dicht tegen de limiet van ons budget en zijn we verder gereden op zoek naar een parkeerplaats om de mooiste wandeling van de dag te maken, de Wild Pacific Trail.

Wild Pacific Trail Lighthouse Loop

We parkeerden op de visitor parking van Wild Pacific Trail gelegen langs Coast Guard Drive. Eén van de twee parkings is er aangelegd om de Light House Loop wandeling te maken. De korte wandeling loopt langs de parking in een loop, dus je komt op het einde van de wandeling terug uit op dezelfde plaats. De Lighthouse Loop walk is maar 2.6 km lang, maar is één van de mooiste wandelingen dat ik ooit maakte. De natuur is er prachtig en zoals de stichter van het pad Oyster Jim zelf zegt: “achter elke hoek is het alsof je postkaarten streamt”.

Co-op Store Ucluelet

Lighthouse Loop Walk

Om je een idee te geven hoe mooi het er was…we kwamen aan op de parking om 1 p.m. en kwamen na de 2.6 km lange wandeling terug aan de camper om 5.15 p.m. aan. We deden dus meer dan 4u over een stuk pad dat je normaal op een half uur aflegt. Na een 10 minuutjes stappen vanaf de parking zag Jessica al een walvis uit de zee springen. Aangezien het de eerste walvis was die we zagen, wou ze “even” blijven kijken of hij dit kunstje nog eens zou overdoen.

Fluitende boei

In de verte kon je in zee een fluitende boei horen. Die boei gebruikt luchtdruk van het golven en fluit luider bij woelige zee. Dit is nodig om de boten voor de rotsen en ondiep water te waarschuwen bij mist. Er zijn nog altijd schepen die op de rotsen vastlopen en zinken, zelfs met de huidige moderne apparatuur. Vandaar dat de fluitende boei en belboei nog steeds nodig zijn.

Vissen en krabben zoeken

Terwijl Jessica op een bankje zat te wachten, begonnen de kinderen de poelen tussen de rotsen te onderzoeken en vloog de tijd voorbij. Eli had zijn schepnetje meegebracht en zijn zus als “helper”. Ze waren onvermoeibaar in hun zoektocht naar visjes en krabben. Ze klommen en sprongen van de ene rots naar de andere. Ondertussen zat Jessica tevergeefs in de verte de zee in te staren om een glimp van de walvis op te vangen. Die was spijtig genoeg nergens meer te bespeuren. We vonden het spijtig om na een tijdje deze prachtige plek aan de vuurtoren te verlaten, maar vonden dat we maar eens moesten verder wandelen.

Wild Pacific Trail - Vancouver Island

Hertje op het strand

Achter elke hoek van het kronkelende padje hadden we een wauw gevoel. Langs de kust vaarden kleine vissersboten of plezierbootjes, maar de kleine baaien lagen er verlaten en vredig bij. Er vloog een visarend laag over onze hoofden toen we aan een pittoresk inhammetje kwamen. Via een smal pad konden we tot aan het water geraken. Ook daar konden de kinderen hun hart ophalen met scheppen en spelen in de poelen. Zelf ben ik over de rotsen tot aan de zee geklommen en heb ik mooie foto’s kunnen maken. Bij het terugkomen, zag ik achter Jessica een hertje lopen. Ze had het hertje zelf nog niet gezien en deed teken dat er achter haar “iets” liep en ze zich moest omdraaien.

Terug via Terrace Beach

Vanaf deze plaats konden we de visarend goed zien zitten in zijn hoge uitkijkpost. Vandaar vertrok hij elke 20 minuten naar zee om vis te vangen. Om 5 p.m. zijn we vertrokken langs Terrace Beach terug naar de camper. Er is nog een langere wandeling van de Wild Pacific Trail, ook langs de kust die we de volgende keer gaan doen. Via deze link kan je een kaart met de wandelingen van de Wild pacific Trail bekijken.

Naar restaurant de Shed in Tofino

We wilden de sfeer nog even vasthouden en zijn naar Tofino gereden. De dag ervoor hadden we er in de Shed in Tofino iets gedronken en wilden er die avond ook gaan eten. De prijzen waren er erg redelijk. Ik had wilde zalm gekozen en het was de beste zalm dat ik ooit gegeten heb. Voor ons vier betaalden we 95 $ CAD. Na het avondeten maakten we in Tofino nog een korte avondwandeling en omstreeks 9 p.m. waren we terug op Green Point camping. Daar maakten we nog een kampvuur en gingen om 10 p.m. slapen.

Green Point Campground

Deze keer hadden we plaats #91. Het zijn niet de beste plaatsen, maar omdat we toch ganse dagen op uitstap zijn, maakte het niet zoveel uit waar we stonden. De mooiste plekken liggen aan de kant van de oceaan. Onze Laatste 2 kampeerplaatsen lagen naast de wc’s en douches, maar dat kan voor sommige mensen een voordeel zijn. Ook al krijg je een plek aan de zeekant te pakken, dan nog is er geen garantie dat je zicht hebt op de oceaan. De begroeiing is er op sommige plaatsen zo veel dat dit het zicht op zee belemmerd.

Op winderige dagen kan ik mij inbeelden dat de beschutting goed van pas kan komen. Aan de zuidwestkust van Vancouver Island kan het soms heel hard stormen.

De volgende dag vertrokken we naar Miracle Beach, aan de andere kant van het eiland. Onderweg stopten we nog aan Sproat Lake en bezochten we Cathedral Grove in MacMillan Provincial Park.

Cathedral Grove – MacMillan Provincial Park

Dag 18: Onze volgende bestemming, Miracle Beach Provincial Park met onderweg een bezoek aan Cathedral Grove.

Lees verder

Wild Pacific Trail - Lighthouse Loop & Rainforest Trail A & B - Ucluelet

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!