Je bekijkt nu Campbell River & Elk Falls Provincial Park- BC

Campbell River & Elk Falls Provincial Park- BC

Deze dag (19) werd een chill dag en gingen we zwemmen, vissen en wandelen in het stadje Campbell River. We bezochten er ook de watervallen van Elk Falls Provincial Park. Na alles opgeruimd te hebben vertrokken we tegen de middag naar Campbell River. De was bleef aan de draad, want die was absoluut nog niet droog. Campbell River is een rustig stadje aan de Oostkust van Vancouver Island en is gekend als de “Zalmhoofdstad van de wereld”. Vanuit de haven van Campbell River zouden we de volgende dag een 7 uur durende excursie maken op zoek naar walvissen

4/5
Discovery Pier

Campbell River

Maar die dag  gingen we het stadje en de haven eens rustig bekijken. We begonnen onze wandeling aan de 180 meter (600 ft) lange Discovery Pier, waar je trouwens gratis kan parkeren. De parking wordt gedeeld met het Discovery Passage Aquarium en het Maritime Heritage Centre. Vanop de pier konden we Quadra Island aan de overkant zien liggen. Je mocht vanaf de pier vissen, maar we moesten opnieuw een (zee)visvergunning kopen. Die kon je in de plaatselijke hengelwinkel kopen in het centrum van Campbell River. Indien je geen hengel hebt, dan kan je die huren in het winkeltje op de pier. Er hangt een bord met alle vangsten die in dat seizoen gemaakt zijn vanop de pier.

Discovery Pier in Campbell River - Parking

Campbell River Discovery Fishing Pier

Op zee vlogen de meeuwen laag over het water en zagen we een zeearend. In de verte knipperde de Cape Mudge vuurturen.  In de haven is een ferrydienst, die je met de auto of als passagier naar Quadra Island kan brengen. De route van de grote cruiseschepen op weg naar Alaska, ligt langs deze pier. Soms zie je vanaf de Discovery Pier walvissen, maar die dag hadden we geen geluk om er één te zien. Nadat we de visvergunning voor Eli hadden geregeld, liepen we langs de vele winkels terug naar onze mobilhome. Een visvergunning voor kinderen is  gratis, maar ze moeten er wel één hebben. Vanaf je als volwassene helpt, dan heb je zelf ook een vergunning nodig.

Discovery Pier in Campbell River

Overal dezelfde ketens

In de hoofdstraat van Campbell River heb je enkele leuke gezellige winkels. Maar in de andere straten vind je de veel voorkomende keten-winkels zoals je die ook in Amerika en spijtig genoeg bij ons alsmaar meer tegenkomt. Op dat vlak en op culinair vlak lijken West-Canada en Vancouver Island toch enorm op elkaar. Ik dacht altijd dat de Canadezen op culinair vlak verder stonden dan de Amerikanen, maar in elke stad zie je exact dezelfde ketens als in Amerika. Onder andere MacDonalds, KFC, Taco Bell, Burger King, Dunkin’ Donuts, de Wendy’s en de Denny’s zijn alom vertegenwoordigd. Hier en daar zie je kleine verschillen zoals koffieketen Starbucks dat hier wordt verdrongen door de Canadese keten Tim Hortons. Ook bij de fastfood hamburgerketens heb je een Canadese versie, en die keten noemen ze daar A&W.

Campbell River Elk Falls

In de late namiddag kwamen we aan op de ruime parking bij Elk Falls (Elk Falls Park Road) op 2 km van Campbell River. Ik had dat eigenlijk voor de volgende dag gepland, maar omdat Elk Falls zo dicht tegen het stadje ligt, besloten we om de waterval die dag toch nog te bezoeken. De kinderen hadden eigenlijk niet veel zin, maar we konden ze overtuigen om na de waterval een plekje aan de rivier te zoeken om er te gaan vissen. Na bijna 3 weken West-Canada en ontelbare watervallen bezocht te hebben, kon ik mij voorstellen dat de waterval-moeheid bij de kinderen begon in te treden.

Ik beloofde snel naar Elk Falls te gaan kijken en om onmiddellijk erna te gaan vissen. Op weg naar de waterval (Campbell River Road) zag ik een goede plaats waar we konden staan met de camper en vanwaar we makkelijk aan het water konden geraken (zie kaart onderaan).

Elk Falls entrance - Parking

Elk Falls Provincial Park

De waterval van Elk Falls is 25 meter hoog en ligt op 5 min wandelen van de parking, maar er zijn veel wandelpaden in de omgeving. Voordat je de waterval ziet moet je langs enkele trappen en heb je de keuze om links af te slaan. Vanaf dat punt heb je een mooi uitzicht op de waterval of kan je rechts afslaan en over de kleine suspension bridge gaan. In Elk Falls Provincial Park dat pal aan de de Quinsam River ligt, kan je een kampeerplek reserveren. Je kan er mooie wandelingen langs de rivier maken (Canyon View Trail). Elke waterval is anders en ook deze is de moeite waard om te gaan belijken.

Elk Falls

Campbell River waterkrachtcentrale

Je kan blijkbaar tot aan het bovenste punt geraken, want ook hier waren er toeristen die het nodig vonden om in het poeltje bovenaan de waterval te gaan zwemmen en te poseren. Hier hebben we 20 min verloren om een foto te nemen. Ik wil daar niet teveel over zeuren, maar de kinderen stonden te popelen om te gaan vissen. Nadat ik zelf een foto had gemaakt zijn we vertrokken naar de camper. Je moet over een brug om naar de parking te geraken. Onder de brug lopen gigantische waterbuizen naar het John Hart Lake reservoir. De rivier die over Elk Falls stroomt, passeert langs de waterkrachtcentrale en uiteindelijk door de stad Campbell River en in de oceaan. Na 68 jaar krijgt het John Hart-opwekkingsstation in Campbell River een upgrade. Het project is in aanbouw sinds 2014 en zou in 2018 afgewerkt moeten zijn.

Elk Falls Vancouver Island

Vissen op zalm 🎣

Iets voor 5 p.m. stond Eli eindelijk met zijn vishengel aan de oever van Campbell River. Hij was er niet alleen. Elke 5 meter stond er wel een andere visser zijn geluk te beproeven om een zalm aan de haak te slaan. Er was eigenlijk maar één persoon die vis ving en deed dat op zijn blote voeten en met een gewoon plugje. Wij visten ook met een plugje, maar deze keer ging het minder vlot dan in Well Gray Provincial Park. De andere perfect uitgedoste vissers die op de traditionele manier visten, vingen niks. Het was vooral met vliegvissen, dat ze probeerden zalm te vangen. Ook bij de vissers die visten met een met lange schuif-dobber wilde het niet goed lukken.

Campbell River

Nog steeds niet uitgevist 😉

Na een uurtje zijn we dan terug gereden naar Miracle Beach om…daar verder te vissen aan het strand. Daar had Eli meer geluk en ving er enkele rotsvisjes. Het strand was rustig en lag er verlaten bij. De zichtbaarheid op zee was nog steeds niet echt goed, maar je zag dat er verbetering op komst was. Dat konden we de volgende dag goed gebruiken op onze daguitstap, de zeven uur durende “whale watching Tour” met Eagle Eyes vanuit Campbell River.

Miracle Beach sunset Rocks

Whale watching Tour – Campbell River BC

Dag 20: Het was de dag waarop we (bultrug) walvissen gingen spotten en waar we lang hadden naar uitgekeken. We hadden een zeven uur durende Whale Watching Tour geboekt bij Eagle Eye Adventures

Lees verder

Campbell River & Elk Falls Provincial Park: Kaart

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!