Je bekijkt nu Whale watching Tour – Campbell River BC

Whale watching Tour – Campbell River BC

Whale watching Campbell River. Het was de dag waarop we (bultrug) walvissen gingen spotten en waar we lang hadden naar uitgekeken. We hadden een zeven uur durende Whale Watching Tour geboekt bij Eagle Eye Adventures en werden ‘s morgens verwacht in de haven van Campbell River. Ik had de walvis-tour op voorhand geboekt, omdat ik schrik had dat de tour volgeboekt zou zijn en ook omdat je online 10% extra korting kreeg. De bedoeling was uit te varen om 10 ’s morgens en op zoek te gaan naar bultrugwalvissen, orka’s, dolfijnen, zeehonden en andere wilde dieren. De tocht, uitgevoerd met een Zodiac, zou een ganse dag duren.

4.5/5
Whale watching Campbell River
Dag 20: Whale watching Campbell River

Bute Inlet

Lunch was inbegrepen en voorzien aan wal in een plaatsje aan Bute Inlet. Het is één van de mooiste plekjes ter wereld dat ik ooit zag. Ik heb al heel wat landen afgereisd en erg mooie plekken gezien, maar Bute Inlet is toch iets speciaal. Zoveel ongerepte natuur had ik al lang niet meer gezien. Voor veel mensen lijkt zeven uur in een zodiac veel, maar de boottocht is (te) snel voorbij gevlogen.

Parking aan de haven van Campbell River

De nog vrij lege gratis parking aan de haven hadden we snel gevonden. Omdat we de dag ervoor Campbell River hadden bezocht en de weg kenden, kwamen we een beetje te vroeg aan op de parking van de haven. We moesten ook niet zoeken naar een parkeerplaats. Alle vier waren we vol verwachting wat de dag ging brengen. Na een 5-tal minuutjes wandelen langs het water kwamen we aan het kantoor van Eagle Eye Adventures. We werden als eerste passagiers vriendelijk onthaald door een medewerker van de firma.

Campbell River Harbour
Whale Watching Campbell River

Whale watching Campbell River - Eagle Eye Adventures

De uitbaters van Eagle Eye Adventures komen uit Nederland en spreken naast Engels ook Nederlands. Gemakkelijk voor de kinderen om de uitleg onderweg te begrijpen. Daarom had ik gekozen voor deze firma, maar de gids die met de boot vaarde, kwam die dag (dacht ik) uit Miracle Beach op Vancouver Island. Uiteindelijk was dat niet zo een probleem, want de kinderen verstonden al redelijk wat Engels en de rest vertaalde ik.

Thermisch pak & bril

Vóór we de boot op mochten, moesten we allemaal een dik rood reddingspak aantrekken. Het pak leek eerst te groot, maar op zee waren we allemaal blij dat we er één aan hadden. Toen we stillagen en het te warm werd, konden we het bovenstuk omplooien. Eens de boot op snelheid was, maakten we alles goed dicht. Je kon bij vertrek een bril vragen tegen de wind. Als je geen zonnebril meeneemt, dan zou ik er zeker één vragen vóór je vertrekt, want ze liggen in het gebouwtje naast het kantoor. Eens de veiligheidsbriefing voorbij was, iedereen naar het toilet was gegaan en zijn pak en zonnebril aanhad, konden we vertrekken.

Cape Mudge - Tsa-Kwa-Luten

Het gevoel in het begin van zo’n avontuur, vind ik altijd super. De spanning en het niet (zeker) weten wat we te zien gingen krijgen, vonden de kinderen leuk. We vaarden de haven van Campbell River uit langs het Nuyumbalees Cultureel Centrum en in de richting van de Cape Mudge vuurtoren. Vroeger heette Cape Mudge op Quadra Island ‘Tsa-Kwa-Luten’, wat ‘verzamelplaats’ betekent in de Kwak’wala-taal. Je kan er verblijven in een lodge dat de Laichwiltach-mensen aan het strand hebben gebouwd, en waar hun voorouders ooit leefden. Ook met een camper kan je op deze prachtige locatie aan het water overnachten.

Whale Watching Campbell River

Walvissen spotten aan Mitlenatch Island

We vaarden langs de vuurtoren de hoek om naar het dieper water op de baai. Het duurde niet lang of we zagen in de verte waterspuiten afkomstig van enkele bultrugwalvissen. Het voelde in het begin vreemd dat we zo snel walvissen tegen kwamen. De eerste walvissen dat we spotten, was juist voor het onbewoonde eiland “Mitlenatch Island”. Mitlenatch Island Nature Provincial Park is de thuisbasis van de grootste zeevogelkolonie in de Straat van Georgia. Dit natuurreservaat is een belangrijke broedkolonie voor verschillende vogelsoorten waaronder meeuwen, aalscholvers en zeekoeten.

Whale Watching Tour Campbell River

Campbell River Whale watching tour

De gids vertelde ons dat er 10 jaar geleden maar een paar koppels bultrugwalvissen in de baai verbleven en je toen lang kon zoeken. Maar dat er nu constant een 70-tal bultrugwalvissen in de baai aanwezig zijn. Na een tijdje op de baai en tientallen walvissen gespot te hebben, besliste de gids dat we verder moesten varen. Walvissen spotten is in dit gebied niet moeilijk. Elke 20 minuten zag er wel iemand een groep walvissen. Door het uit hun spuitgaten opspuitende water, zijn ze heel makkelijk te spotten. De motor van de boot gaat uit, waardoor je meedrijft met de stroming of met de wind. Daardoor kan je het opspuitende water soms horen.

Whale Watching Tour - Campbell River - Vancouver Island
Whale Watching Campbell River - Eagle Eye Adventures

Strenge natuurwet!

De wet op walvissen spotten in open zee is er onlangs verstrengd. De touring boten in Canada mogen nu tot op max 100 meter afstand van de walvissen varen en op 200 meter voor orka’s. Indien de walvissen zelf beslissen dichter te komen, dan is dat geen probleem. Zo zijn er een paar erg dicht langs onze boot gepasseerd en zijn er zelfs drie bultrugwalvissen vlak onder de boot gezwommen. Een 20-tal meter verder kwamen ze dan terug boven. Fantastisch om te zien. In opspringen uit het water hadden ze niet veel zin. Gelukkig waren er twee rebellerende walvissen in de baai die een sprong uit het water wel zagen zitten. Jessica heeft allebei de sprongen gezien en ik één. Om hem perfect op foto vast te leggen, was ik één seconde te laat. De zee begon onrustig te worden en na de middag vertrokken we richting Bute Inlet.

Op naar Stuart Island

We vaarden aan volle snelheid langs de achterkant van Quadra Island, langs Read Island en Raza Island naar Stuart Island. De omgeving is prachtig om door te varen, maar wat we zouden te zien krijgen had ik niet verwacht. Door de vele (Discovery) eilanden in de omgeving krijg je in verschillende gebieden en op een ander tijdstip eb en vloed. Daardoor stroomt het water van het ene naar het andere gebied aan een hoge snelheid tussen de eilanden en krijg je ook draaikolken. Bij het naderen van Stuart Island zagen we de eerste draaikolk waar de boot nog makkelijk over vaarde. Op dat punt waren het nog kleine draaikolken, maar iets verder begon de stroming alsmaar te versterken.

Tidal Rapids 🌊

Op sommige delen leek het wel of we over een snelstromende rivier vaarden, maar dan in zee. Een heel bizar fenomeen. De gids vertelde dat het nog meeviel en dat de stromingen soms sterker kunnen zijn. Op deze site vind je meer uitleg over de “Tidal Rapids” indien je zelf met een boot tussen de eilanden zou willen varen. Langs en in de stroming zagen we zeeleeuwen op zalm jagen. Soms zag je een zeeleeuw boven komen met een grote zalm in zijn muil. Na dit stukje natuurspektakel legde de gids de boot aan op Stuart Island voor de lunch. Stuart Island ligt aan de monding van Bute Inlet en is één van de Discovery eilanden. Ik vond Stuart Island en zijn omgeving een magische plaats.

Whale Watching Tour - Tidal Rapids - Stuart Island BC

Sonora Resort

In de toppen van de bomen zaten visarenden of vlogen er langs. Ieder jaar komen er naar Stuart Island honderden visarenden (filmpje) zich tegoed doen aan de vele zalmen in het gebied. Aan de overkant van de baai ligt een hotel. Je kan in het prachtige Sonora Resort een kamer boeken vanaf 1350 $ CAD per kamer tot 14000 $ CAD voor een villa. Je kan boeken via de website van het resort of je kan ook gewoon even gaan kijken. Er staan trouwens mooie foto’s op hun website van de omgeving. Om daar te geraken wordt er vooral gebruik gemaakt van helikopters, want er is geen ferry dienst naar Sonora Island of Stuart Island. Op het moment dat we met onze zodiac op de stroomversnellingen vaarden, landde er juist één op het terrein van Sonora Resort. Mocht ik het ooit kunnen betalen, dan zou ik er graag eens verblijven.

Sonora Island - Sonora Resort

Terug langs de Discovery Islands

Na de lekkere lunch vertrokken we via een andere route terug naar Campbell River. Deze keer vaarden we aan de andere kant van Cortes Island, via Squirrel Cove en Cortes Bay. Onderweg stopten we om naar de bultrugwalvissen te kijken. Spijtig genoeg hebben we geen orka’s gezien. Die waren de week ervoor richting Victoria gezwommen. Ook al duurde de excursie een dag, de orka’s waren al te ver om ze te gaan zoeken. Volgende keer meer geluk. Toen we aan de Cape Mudge vuurtoren aan Discovery Passage indraaiden, lagen er twee zeehonden te zonnebaden op een boei. Na dit laatste foto moment vaarden we terug naar de haven van Campbell River.

Cape Mudge zeehonden

Whale Watching Campbell River: Prijzen

Om 6.10 p.m. kwamen we aan in de haven van Campbell River bij Eagle Eye Adventures. Nadat iedereen zijn thermisch pak had ingeleverd kregen we nog een debriefing van de gids over de route die we hadden afgelegd. Vandaar dat ik zoveel details van de route kan meegeven. Zonder zijn uitleg zou ik niet geweten hebben welke route we hadden afgelegd. Het is ook de duurste excursie dat we ooit hebben gemaakt, maar was zijn prijs meer dan waard. De totale prijs was 765 $ CAD inclusief 10% korting en Taks voor 2 volwassen en 2 kinderen. Je kan de excusies en prijzen bij Eagle Eye Adventures bekijken op hun website.

Laatste nacht Miracle Beach

‘s Avond zijn we nog uurtje naar het strand van Miracle Beach geweest en de dag met een aperitief afgesloten aan onze camper. Samen met de island hopping tour vanuit Tofino en de Wild Pacific Trail wandeling bij Ucluelet, was dit één van de mooiste uitstappen dat we op deze rondreis hebben gemaakt. Een mooiere afsluiter konden we niet wensen. De volgende dag moesten we Vancouver Island alweer verlaten en gingen we nog één keer overnachten alvorens terug te keren naar België.

Met de ferry van Vancouver Island naar Cultus Lake

Dag 21-23: Het deel “Vancouver Island” zat er bijna op. Die dag vaarden we met de Ferry van Vancouver Island de Strait of Gorgia over naar Horseshoe Bay. Vanaf Horseshoe Bay was het nog 1.5 uur rijden naar onze laatste bestemming Cultus Lake Provincial Park.

Lees verder

Whale Watching Campbell River: Kaart

• Rondreis West-Canada & Vancouver Island
  • Reisprogramma overzicht

Wim & Jessica

We hebben de reisblog "Globetrotter Avenue" gemaakt als hobby, maar ook om reiservaringen te delen met anderen. Ondertussen hebben we meer dan 40 landen bezocht. We houden van natuur, bossen en bergen, maar ook van zon, zee en strand. Zijn we niet op reis, dan vind je ons in de tuin. Veel Leesplezier!

Dit bericht heeft één reactie